Baixes al carrer i no hi ha veïnes

Comencem la recta final del projecte En Residència, en què alumnat de 3r de l’ESO participa en una intervenció artística al barri de la Barceloneta, conduits i dirigits per l’artista Elena Blesa i el tàndem artístic “Todo por la praxis”.
Després de conèixer-nos tots plegats i investigar i redescobrir diferents indrets del barri on passava l’alumnat moments de la infantesa, durant el segon trimestre hem estat realitzant diferents proves de possibles intervencions artístiques per a provocar possibles reaccions dels residents i visitants del barri. Vam arribar a la conclusió que el barri pateix diferents problemes que afecten a la convivència dels qui hi viuen, i decidim focalitzar la nostra “obra artística” cap a aquestes problemàtiques socials: la turistificació, la gentrificació i els desplaçaments forçats dels veïns.
 El projecte consisteix en viure activament un procès de creació artística contemporània amb incidència social del barri de la Barceloneta. Hem investigat sobre aquests problemes en altres ciutats i hem trobat molts paral·lelismes amb el que està passant en aquest sentit amb el nostre barri. Hem après com s’han transformat barris de ciutats per a revertir el model social de qui els habita amb estratègies agressives on la població autòctona és la principal perjudicada, també hem investigat què són els fons voltor, el negoci que algunes entitats bancàries realitzen i la complicitat al respecte de bona part de governs municipals. La nostra obra girarà en aquest sentit i en aquests dos propers  mesos, fins a fi de curs, tractarem de materialitzar-la al nostre centre amb ajuda dels artistes que ens acompanyen en aquesta aventura.
 Aquesta setmana hem passat a l’acció amb una petita performance consistent en l’enganxada d’adhesius en punts estratègics del barri, com zones especialment freqüentades per turistes, portals on hi es concentren pisos turístics, etc. amb un missatge escrit en català, castellà i anglès: BAIXES AL CARRER I NO HI HA VEÏNES.
Amb aquesta acció volem provocar una reacció del veïnat, així com dels mateixos turistes per a una posterior reflexió  respecte a aquest greu problema tan comú en les grans ciutats, en què es prioritzen interessos econòmics a canvi de desplaçaments veïnals cap a altres àrees de les ciutats, buidant els barris de la població autòctona.
La intervenció acabarà amb la “instal·lació” d’un artilugi o artefacte el qual anirà prenent forma al nostre institut i es desplaçarà a alguna localització concreta del barri en el moment de la presentació del projecte. Esperem tots i totes que amb aquestes accions d’art reivindicatiu la ciutadania es consciencïi de les conseqüències de fenòmens com la turistificació i la gentrificació en barris especialment sensibles amb gent treballadora i amb una història cultural tan rica, aportant al llarg dels segles teixit social a la ciutat de Barcelona.