Estada al Camp d’aprenentatge del Delta

Dilluns 12 d’abril. Descobrim la Ràpita

Vídeo del 1r dia: 12 d’abril de 2021

Nuri Capdevila, Tània Gil, Júlia Rocadembosch i Àgueda Vilamú  // L’alumnat de primer de batxillerat de l’Institut Castell del Quer vam anar 5 dies a visitar Sant Carles de la Ràpita, un poble situat al Delta de l’Ebre, amb la finalitat de poder desconnectar de la rutina de les classes i dels pesats confinaments   i poder passar bons moments amb els companys i companyes – i els professorat acompanyant, també –  i alhora aprendre i conscienciar-nos de la necessitat de valorar, respectar i cuidar l’entorn natural on vivim.
Vam marxar de Prats el dilluns 12 d’abril a les 8 del matí i, després d’una bona estona d’autocar, a les 12 del migdia  erem a l’entrada del camp d’aprenentatge. Allà vam conèixer en en Pau, l’Edu i en Pep, els professorat del territori que ens van acompanyar durant tota l’estada.  De primer ens van fer una petita presentació i després ens van mostrar les instal·lacions:  les habitacions, el pati, el menjador i la classe … i ja vam anar a instal·lar-nos, vam dinar i a les 3 de la tarda vam començar la primera activitat anomenada “Coneixem la Ràpita”, una gimcana amb grups o parelles per poder descobrir i conèixer el poble d’una manera més divertida. A les 5 de la tarda, al finalitzar l’activitat, vam anar a passejar per el port i veure per fora la llotja. A més, per poder conèixer més la Ràpita vam pujar a una creu que hi ha en un turó, on hi ha una molt bona vista del poble, allà ens vam poder tirar moltes fotos de grup. Després, vam poder anar per lliure fins a l’hora de sopar. En aquest temps, ens vam dispersar tots, alguns van anar a la platja i a passejar arran de mar pel llarg passeig marítim que té el poble, altres van aprofitar l’estona per anar a comprar menjar per picar a les nit i alguns van anar directament a l’alberg a jugar a ping-pong, a bàsquet, o a les bitlles catalanes.
Tocats dos de nou del vespre vam sopar.  Seguidament, ens vam reunir tots al menjador per poder jugar a cartes o mirar alguna pel·lícula. I finalment, a les 00h de la nit vam pujar a les habitacions per descansar.

Dimarts 13 d’abril. Quan temps li queda al Delta?

Vídeo del 2n dia: 13 d’abril de 2021

Judit Rossinyol i Núria Rosiñol // Les activitats didàctiques van començar el segon dia de la nostra estada. El matí va començar amb una petita reunió a l’aula del propi camp on vàrem establir l’horari del
dia. Sortint d’allí, ens dirigiríem a un petit moll on, després d’esmorzar, embarcaríem per a començar l’experiment. Aquest consistia en prendre mostres tant allà com a la desembocadura per a poder analitzar-les. A la tarda, n’extrauríem les conclusions apropiades i utilitzaríem els microscopis per a descobrir la fauna que s’hi amagava.
A la presentació també hi era inclosa una explicació sobre els embassaments catalans i la seva importància, però també els desavantatges que suposen.

Així doncs, vam seguir l’itinerari i, abans d’adonar-nos-en, havíem deixat enrere la terra ferma. A més de les mostres, vàrem fer un seguit de proves per a determinar la salinitat, la densitat, la transparència, la conductivitat i la temperatura de l’aigua.
Durant el petit recorregut, vam poder gaudir d’unes vistes d’allò més agradables, doncs és sabut que el paisatge del Delta és únic i incomparable. En acabar l’excursió i abans de fer el viatge de tornada, vam poder entrar en una botigueta de souvenirs per a les famílies de cadascú (sí, una colla de joves de 16 anys s’enyorava el segon dia de colònies!).

Després de dinar i reposar amb els amics, vam tornar a les aules amb els monitors que ens acompanyaren aquella setmana. Ens varen fer una petita introducció de tot allò que es podia observar en una mostra microscòpica i vam procedir a analitzar la que havíem obtingut durant l’excursió realitzada a la desembocadura. Vam disposar d’uns microscopis que ens van permetre observar la mostra amb bona resolució i veure els petits microorganismes que contenia l’aigua de l’Ebre. En acabar, vam realitzar un experiment per tal de poder determinar quin tipus d’aigua contenia el riu:
dolça o salada. Per fer-ho, vàrem disposar d’un recipient amb la capacitat de poder-se partir amb dos. En una banda d’aquest hi vàrem introduir aigua dolça i en l’altra banda aigua salada. Per tal de poder-ho observar, ja que l’aigua és transparent i incolora vàrem tenyir les dues mostra amb dos colorants diferents i vàrem treure l’obstacle que en aquell moment estava separant les dues substàncies.
Sorprenentment, l’aigua dolça no es va barrejar amb l’aigua salda i, per tant, això volia dir que la desembocadura del Delta de l’Ebre contenia les dues i que cada una Núria Rosiñol i Judit Rossinyol
tenia els seu trajecte estipulat. És a dir, l’aigua dolça viatjava per la part superior del riu i l’aigua salada per la part inferior.
Finalment i després de finalitzar aquesta activitat vam visitar la llotja de Sant Carles de la Ràpita, on vam gaudir d’una explicació i una visita privilegiada al seu interior. Per acabar el dia, els professors ens van deixar temps lliure per poder visitar i conèixer més bé Sant Carles de la Ràpita.

Dimecres 14 d’abril.  Aus. Una raó més per protegir el Delta

Vídeo del 3r dia: 14 d’abril de 2021

Rut Godia, Maria Puigferrat i Alba Barcons // El dimecres dia 14 d’abril, vam començar el dia anant amb bicicleta fins a la bassa de l’encanyissada, on vam poder observar molts tipus d’aus típiques del delta, des de flamencs fins a pardals. A més, ens van deixar vinocles i telescopis per veure els ocells més llunyans. Seguidament, vam anar amb la bicicleta fins a un refugi d’aus on vam dinar i vam alliberar i anellar 6 ocells, entre ells una puput i diversos pardals. Vam poder veure diversos mussols i peixos que hi havien en gàbies i peixeres. En aquest refugi hi vam trobar ocells que no podien ser alliberats per diversos problemes, i els cuidaven per així poder-los fer reproduir.

Teníem planejat anar a veure la posta de sol al trabucador, però el temps no ens ho va permetre i per això vam decidir anar a veure el funcionament de la subhasta de peix a la llotja. Un cop acabada l’activitat vam tornar al camp d’aprenentatge on vam sopar i fer alguns jocs de taula.

Dijous 15 d’abril. Un dia per a la història

Vídeo del 4t dia: 15 d’abril de 2021

Biel Plata, Mireia Font, Júlia Baró i Martí Puig // El dijous, el dia més esperat pels fans de la història, ens vam dirigir a la capital del Baix Ebre, Amposta. Allà, un historiador, i fill d’aquelles terres, ens va explicar el perquè d’aquelles estructures militars i fortificacions i el paper que han tingut al llarg del temps, tot mentre als nostres peus es trobava la ciutat. Seguidament, vam conèixer en profunditat la ciutat en recórrer diferents indrets d’interès històric. Això sí, quan va ser hora de dinar vam fer una “aturadeta tècnica” al restaurant La Torreta de Remolins.

Un cop dinats, vam passar la tarda a Ulldecona. Aquest municipi es troba vora la Serra del Godall, lloc on s’emplaça el complex més important de pintures rupestres d’Art Llevantí Català, i és considerat Patrimoni Mundial! Gràcies a l’expert guia vam conèixer de prop les societats post-paleolítiques que van habitar les nostres contrades. I per acabar el dia, ens endinsem en un bosc d’oliveres mil·lenàries. Sí, mil·lenàries. Inclús, un exemplar va ser plantat l’any 314 dC. fa 1707 anys! I si no fos poc, vam degustar l’oli produït amb olives mil·lenàries.

Sense dubte, va ser un dia molt interessant. Això sí, de trajecte al Camp d’Aprenentatge, mentre alguns s’endormiscaven, un dels monitors, en Pau, ens deixava la boca oberta amb els seus trucs de màgia.
I per acabar el dia de la millor manera possible, vam anar a veure la posta de sol a la Platja del Trabucador.

Portals d’interès: Turisme Ulldecona: https://turismeulldecona.com/

Divendres 16 d’abril. La badia dels Alfacs, la biodiversitat amenaçada

Vídeo del 5è dia: 16 d’abril de 2021

Lluc Farré, Carles García, Irina Rios, Queralt Rosiñol //  Avui és l’últim dia, i per acabar aquesta setmana amb més bon gust de boca, hem fet una petita excursió amb bicicleta. Hem anat fins a la Platja dels Alfacs per veure les muscleres. Allà,  hem remat i remat i ens hem endinsat a la badia per arribar-nos fins a les muscleres, on ens han explicat què són, com funcionen i per a què serveixen.

Finalment hem retornat a la platja i amb uns petits trucs de màgia perquè l’esmorzar passes millor, hem agafat les bicicletes i hem tornat cap al camp d’aprenentatge. La Magda, la cuinera, ens ha fet fideuà com a plat de comiat i el Pau ens ha fet un truc de màgia que hem quedat bocabadats.

Després de dinar ens acomiadat dels professors del Camp, hem agafat maletes i hem marxat amb l’autobús cap a Prats. En arribar, no ens ho esperàvem, i se’ns ha posat a nevar!