Mariona Coma tripremiada pel seu treball de recerca sobre el porcí al Lluçanès

El treball de recerca  El sector porcí al Lluçanès. Hi ha alternatives? ”  realitzat per al Mariona Coma Roca, ha estat premiat per tres universitats: La universitat de Manresa li va atorgar el premi a la modalitat d’Economia i empresa patrocinat per DENSO, la Universitat de Girona el Premi de recerca en l’àmbit de ciències socials i la Universitat de Vic, 2n Premi ex-aequo Bonpreu.

El treball parteix d’una proposta del Consorci del Lluçanès, que Coma decideix fer-se seva, atès que bona part de la família treballa en aquest sector. Els objectius del treball pretenen fer una radiografia del sector porcí al territori, preferentment utilitzant dades quantitatives, i comprendre l’evolució d’aquest al llarg de 20 anys en diversos aspectes (dimensió de les explotacions, localització, mesures ambientals i mesures sanitàries); en segon lloc, identificar quins són els impactes mediambientals, econòmics i socials causats al territori per l’activitat ramadera porcina; i, per últim, investigar sobre la ramaderia porcina ecològica, esbrinar si hi ha alguna explotació d’aquest model ramader al Lluçanès, i si seria viable implementar-la al territori.  Per a poder assolir aquests objectius la Mariona ha entrevistat a ramaders, veterinaris, alcaldes, ADFs i col·lectius ciutadans com la Truja negra i Lluçanès viu. I ha visitat granges amb processos diversos com la granja Salgot d’Aiguafreda,  Cal Rovira, tancant cercles, i  Sta. Eularieta.

Les seves conclusions condueixen a pensar que és difícil implantar un model ecològic en el sector del porc, però que cal incidir en el model industrial perquè els impactes que causa, tant negatius com positius,  són importants i cal reduir els negatius i potenciar els positius, perquè no es pot negar que el sector és una font de riquesa. Coma planteja que el consumidor pot jugar-hi un paper clau, si opta per la proximitat i la qualitat, en comptes de donar suport a les grans corporacions que ofereixen productes industrialitzats, de baix preu i baixa qualitat.

Link UMANRESA  https://www.umanresa.cat/ca/premis-batxillerat-umanresa

Link UdG https://premisrecerca.udg.edu/Treballspremiats/Treballspremiats2021/tabid/255/id/27/Default.aspx

Link UVIC  http://premisrecerca.uvic.cat/treballs-premiats/bon-preu

Li hem demanat a la Mariona que ens expliqui amb les seves paraules el seu treball i  doni uns quants consells als alumnes que l’han d’iniciar aquest any.

Quin és el tema del teu treball?  El meu treball tracta sobre el sector porcí al Lluçanès, fent un estudi de quina és la situació actual, què ha passat al llarg de 20 anys per arribar a aquesta, quins impactes genera l’actualitat del sector a nivell ambiental, social i econòmic i finalment he plantejat dues possibles alternatives (la ramaderia porcina ecològica i la producció en cicle tancat), que tot i que tenen menys viabilitat que el model tradicional, ajudarien a millorar la situació ambiental generada pel porcí al territori.

Com vas desenvolupar-lo? Explica’ns una mica com el vas plantejar.  Bé, en base a tres objectius inicials, i una hipòtesi, vaig plantejar el treball seguint tres metodologies que em donessin una visió global del sector, entrevistant a ENS locals, experts amb porcs, ramaders, i col·lectius del territori; fent dues observacions, una en una explotació ecològica, i l’altra en una de cicle tancat, i finalment realitzant una recerca documental que em proporcionés dades numèriques que em permetessin entendre les característiques principals del porcí al Lluçanès.

Què t’ha aportat aquest treball?  Principalment aquest treball, m’ha ajudat a entendre un sector que tinc just al costat de casa, i que genera molta controvèrsia entre els diferents habitants del Lluçanès; a més he tingut la oportunitat d’apropar-me al territori i a la seva gent. D’altra banda, i a nivell personal, veure el bon resultat fruit de tot el treball i l’esforç que comporta el projecte, m’ha ajudat a sentir-me satisfeta per la feina feta, i realitzada com a persona.

La Universitat de Manresa t’ha atorgat el primer premi  de la modalitat d’empresa, en què consisteix aquest reconeixement?  Aquest reconeixement, posa amb valor la feina feta durant tants mesos, premiada mitjançant 700€, i la possibilitat de cursar el primer any de qualsevol grau universitari a la Universitat de Manresa, de forma gratuïta.

Quin consell donaries a l’alumnat de 1r de Batxillerat que enguany han de fer el seu TR? Els aconsellaria que escollissin una temàtica que realment els interessi, i de la qual tinguin fonts properes. Altrament, també els diria que siguin constants en la feina, i que s’organitzin bé i amb temps, i que segur que faran un molt bon treball del qual hauran d’estar orgullosos.