Projecte educatiu

Principis rectors (valors)

L’Institut Escola Londres és un centre públic, inclusiu, català i laic, que basa el seu projecte en els següents principis rectors, que configuren els valors bàsics del centre:

• Desenvolupament de la personalitat de l’alumnat i de totes les seves capacitats, individuals i socials, intel·lectuals, culturals i emocionals
  • Preparació per a l’exercici de la ciutadania i per a la participació activa en la vida econòmica, social i cultural, amb actitud crítica i responsable, tot respectant el pluralisme i els drets i llibertats fonamentals
  • Coeducació com a base per educar en la igualtat entre nois i noies
  • Inclusió i normalització de l’alumnat en les activitats educatives del centre
  • Participació dels membres de la comunitat educativa en el funcionament i/o gestió del centre
  • Foment del respecte envers un mateix, els companys i companyes i l’entorn, així com també l’adquisició d’hàbits saludables

1. Pluralitat i respecte

Es respectaran les maneres de pensar i de fer de la comunitat educativa, sempre que es manifestin en un marc democràtic i es tinguin en compte les normes legals i socials. La diversitat d’opinions es considera positiva ja que enriqueix el conjunt de la comunitat escolar.

Volem  una  centre inclusiu, on tothom tingui cabuda, des d’un plantejament global del centre i prioritzant, sempre que sigui possible i adequat, la màxima participació als entorns escolars ordinaris.

2. Arrelament i obertura

Eduquem per tal que l’escola estigui arrelada a la realitat de la ciutat i el país, per això potenciem les vivències que ajudin a formar persones que coneguin, respectin i estimin el seu entorn.

El coneixement ha de servir com a punt de partida per a la comprensió i I‘obertura de criteris davant la diversitat d’altres pobles i cultures.

Fomentem la cooperació i la solidaritat entre nosaltres i estem oberts a participar en activitats de cooperació amb altres pobles, així com actituds i hàbits encaminats a facilitar la convivència en pau i harmonia.

Som escola catalana arrelada al país i, alhora, oberta a facilitar la integració de tot l’alumnat.

El català és la llengua vehicular del centre i el tractament i respecte a la diversitat lingüística de l’entorn serà un dels eixos principals del nostre Projecte lingüístic.

3. Coeducació

Considerem que la coeducació és molt més que una simple convivència de nois i noies. Per aquest motiu l’acció educativa s’orienta cap al coneixement, l’acceptació i el respecte dels drets i deures de les persones, en igualtat de condicions i evitant qualsevol discriminació per raons de sexe, capacitats, procedència…

4.Sostenibilitat

Es  fomenta  el  respecte  al  medi  natural i els hàbits d’estalvi, la reutilització i el reciclatge, així com la participació en projectes que desenvolupin aquest objectiu. S’ensenya a estimar i respectar les persones i l’entorn.

Pertanyem a la xarxa d’Escoles Sostenibles..

5. Acollida, integració i inclusió

Donem una especial atenció a l’acollida de l’alumnat que inicia els seus estudis al nostre centre així com a les seves famílies.

L’acollida de qualsevol altre membre de la comunitat educativa es realitza per un membre de l’equip directiu, que el dirigirà i informarà degudament.

Quan l’alumnat i el professorat s’incorpora al centre es posen en pràctica les mesures d’acollida previstes i que consisteixen en un seguit d’actuacions per tal que ràpidament en coneguin el funcionament i es puguin incorporar a la vida del centre.

L’aprenentatge s’inicia partint dels coneixements dels alumnes i respecta el ritme de treball i les capacitats de l’alumnat. L’objectiu és un ensenyament de qualitat que permeti personalitzar els aprenentatges.

Donada la societat canviant que vivim, lluitem per a que els nostres alumnes siguin el més autònoms possibles, per a que puguin desenvolupar les seves  pròpies  estratègies d’adaptació als canvis i d’integració en la societat. Alhora, intentem descobrir i potenciar les capacitats personals, respectant les dels altres i fomentant l’autoestima personal.

6.Democràcia i participació

Fomentem la participació de la comunitat educativa en el funcionament ordinari del centre. Una participació basada en el diàleg i dins d’una actitud responsable, respectuosa, oberta i comprensiva.

Es facilita que el professorat, les famílies i els personal no docent participin en la redacció i modificació dels documents del centre, segons la legislació vigent. Per això, I‘òrgan màxim de participació en el govern del Centre és el consell escolar (amb representació de docents, pares, alumnes, ajuntament i personal no docent que han estat elegits democràticament).

7.Benestar físic, psicològic i social.

Conscients de la importància de la practica d’activitat física com a element de salut així com de la seva relació sobre la millora de les funcions cognitives, socials i acadèmiques, esdevindran fonamentals els estils de vida actius i saludables dins de la cultura del centre. Això es desenvoluparà a través del foment de l’activitat física i del lleure actiu tant a les sessions d’Educació Física com al temps d’esbarjo a través de la promoció dels patis i descansos actius.

També s’afavorirà la formació i el desenvolupament de l’esperit crític de l’alumnat en aspectes relacionats amb la imatge corporal, els estereotips de cos i la nutrició (tant dins com fora del centre) així com de la prevenció d’hàbits nocius a través de diverses activitats realitzades per agents interns i externs.