Hola famílies, com esteu?
Un cop més us parlem d’un espai de privilegi i plaer en el joc lliure on el moviment, el cos i l’acció són el centre de tot el que passa: l’espai psicomotriu.
La nostra psicomotricitat es converteix en aquell espai de seguretat on sabem que tot està emmarcat dins uns límits establerts. Coneixem les normes i les poden expressar abans d’iniciar el joc: cuido de mi mateix, cuido dels altres, cuido tot els materials i respecto els jocs o creacions de company@s. És un espai de joc per a TOTES, sense excloure ningú…
Tot i que partim d’un joc lliure, on l’activitat és espontània i permissiva i es va organitzant a partir dels elements que els infants troben a la sala i que inviten a un joc sensoriomotriu, podem destacar diferents aspectes que van madurant i desenvolupant-se, entre d’altres:
– el cos, l’esquema corporal
– el moviment (tonicitat, control postural, equilibri, lateralitat…)
– estructuració perceptiva (espai, temps)
La mestra, present, està disposada a acompanyar el joc, acceptar acords, donar suport… Tot donant les respostes ajustades a les necessitats de les criatures, a les seves peticions i els seus desitjos. Té una actitud sensible a les seves emocions i s’acompanya oferint un marc de seguretat física i afectiva que vol dir atendre, escoltar i sostenir totes les situacions emocionals que s’esdevinguin. L’adult que acompanya també viu amb plaer el moment d’estar i ser amb ells/es a la sala i, sempre des del seu paper, participa si s’escau i acompanya a l’infant en el seu joc.
Aquest trimestre hem incorporat també situacions d’aprenentatge vinculades a l’expressió corporal. L’expressió corporal es considera un llenguatge artístic dels éssers humans, perquè desenvolupa la sensibilitat, la imaginació, la creativitat i la comunicació.
Amb l’expressió corporal es pretén afavorir una major disponibilitat de desinhibició del cos gaudint de les activitats expressives i del joc dramàtic, potenciant les capacitats imaginatives, creatives i comunicatives a través de l’experimentació i el lliure descobriment, deixant fluir i facilitant el desenvolupament dels aspectes afectivoemocionals i de relació, entre d’altres…
És per això, que des de la psicomotricitat li donem a l’expressió corporal la importància que es mereix. En la majoria de les sessions intentem oferir espais que ens permetin despertar-la ja sigui a través de la dansa, el joc, la representació, el joc simbòlic, la música… I ens ho passem genial!!!!!!
“Digues-me com et mous i et diré com ets”
També hem incorporat un nou objectiu a la sala de psicomotricitat i és posar consciència en la nostra respiració. Aprendre a respirar de forma conscient, experimentant diferents respiracions, incrementant, regulant i equilibrant el nivell d’energia, relaxant el cos i la ment, entre d’altres… Si no posem consciència en ella la nostra respiració s’escurça i el nostre cos es tensa. Ho incorporem de forma molt natural i en molts moments, però aquestes últimes sessions hem fet més incidència a través d’algunes sessions com:
- Amb els contes: “Tinc un volcà” on ens parla de la ràbia i com podem calmar-la a través de la respiració. Aprendre a portar la respiració on sentim el malestar ens ajuda a sanar. La Fada del conte ens explica el secret per calmar aquest volcà (ràbia) que tots tenim a dins. També amb el llibre “Respira” on es pren consciència de la inhalació i exhalació…
- Amb el tancament de la sessió a través de petites relaxacions i visualitzacions per escoltar el cos i tornar a la calma.
- Amb dinàmiques de globus amb l’objectiu de potenciar l’exhalació, augmentar la quantitat d’oxigen als pulmons i calmar la ment…
- També practiquem exercicis de meditació amb la respiració, com és la respiració de l’abella “ZZZZ” que en ajuda a relaxar el cos i la ment, el mantra “SataNaMa”, “Om”… Aquesta la fem quan els nens i nenes estan cansats o sigui en acabar la sessió…
I no deixem de posar consciència a la nostra forma de respirar quan ens relaxem, ens fem massatges… En definitiva, estem aprenent a estar atentes de com respirem per tenir un cos més relaxat, sa i feliç!
En la part final de la sessió sempre hi ha un espai per comunicar i representar el que s’ha viscut a l’espai a través del dibuix, la paraula o alguns materials com les peces de fusta… Aquest trimestre hem fet servir les finestres de la sala per fer els dibuixos, el paper de dibuix i també la conversa final on posem en comú el viscut amb plaer a l’espai de psicomotricitat.
Us deixem algunes de les cançons amb les quals recollim l’espai psicomotriu (Om Anandamayi) i amb la que tanquem l’espai (The sun shines on everyone) per a poder-les compartir a casa, cliqueu a les paraules en blau perquè se us despleguin.
I això és tot, gaudiu de les imatges tant com ho fan els vostres fills i filles a l’espai psicomotriu!!!