Projecte de la Guerra Civil

Aquest curs, l’alumnat de 4t d’ESO ha dut a terme el projecte de la Guerra Civil dins l’àrea de Socials amb la professora Montse Llorens Rull. Us compartim el que ha anat fent fins arribar al producte final que han sigut les entrevistes amb àvis i àvies i coneguts del propi alumnat que ens relaten les seves vivències en primera persona i que l’alumnat ha enregistrat en format vídeo per a que aquestes no caiguin en l’oblit.

El projecte es va estructurar de la següent manera:

l- Durant la mitja hora de lectura diària l’alumnat va llegir i treballar el llibre “L’òmnibus de la mort” de l’escriptor Toni Orensanz. Un cop acabat el llibre es va convidar a l’autor i se’l va entrevistar, ens va signar els llibres i el vam enregistrar pel programa de la ràdio escolar. Aquest va ser el punt de partida per iniciar el projecte de la Guerra Civil.

– Després vam comentar la portada del projecte on apareix el pont de les dos Móres bombardejat.

– A partir d’aquí l’alumnat va anar treballant el dossier on hi havia activitats sobre el sufragi femení i l’exili.

– L’alumnat, a partir de l’entrevista, va fer un relat i va ser presentat al IV Premi Petjades (relats curts de la memòria històrica de les Terres de l’Ebre).

– Vam anar d’excursió a Corbera d’Ebre on vam visitar el Poble Vell i el Centre d’Interpretació 115 dies. Allí vam poder veure en primera persona tot el que haviem treballat a l’aula.

– També ens va visitar i va presentar el seu llibre “L’altra guerra” el periodista Jordi Duran; on presenta fets verídics sobre la patrulla antifeixista de Móra la Nova.

– Finalment, membres del COMEBE (Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l’Ebre) ens van venir a presentar “La llibreta del Dr. Gras”, per primera vegada a un Institut, a partir del qual vam treballar les fosses comunes.

Per acabar de tancar el projecte es va demanar a l’alumnat que fessin de periodistes portant a terme les entrevistes prèviament preparades. Van haver d’entrevistar a un avi o àvia, o conegut, que els expliqués com van viure aquests períodes; d’aquesta activitat han sorgit 8 vídeos d’uns 8 minuts de durada cada un; també ho tenim en format paper. Amb aquests vídeos intentem que es conservi el testimoniatge dels fets viscuts durant la Guerra Civil a la Ribera d’Ebre, que mai més hauríem de tornar a viure.

A continuació els podeu veure i gaudir vosaltres mateixos i mateixes, tant els vídeos com algun dels treballs creats :

MEMORIA HISTÒRICA. Part1

MEMORIA HISTÒRICA. Part2

TREBALL DE MEMÒRIA HISTÒRICA.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *