SCRATCH A L’ESCOLA

Amb les nenes i els nens de cinquè i sisè estem fent un treball de programació amb l’eina de l’Scratch, un llenguatge de programació que ens permet fer una introducció al pensament computacional. L’objectiu és el de dotar els infants d’eines i recursos per poder resoldre problemes o tasques quotidianes amb un major nombre d’habilitats. També ens permet iniciar-nos en l’objectiu d’anar cap a una societat productora de tecnologia i no només consumidora.

Passos del pensament computacional:

• Formulació del problema i com les TIC ens poden ajudar.
  • Identificar i organitzar les  dades disponibles. Pot incloure les TIC per obtenir més dades.
  • Fer abstraccions, models per representar les dades i trobar relacions.
  • Expressar les solucions de manera que es pugui reproduir amb exactitud quan calgui.
  • Escollir les solucions que són més eficients per obtenir el resultat desitjat o més proper a aquest.
  • Estudiar si l’opció escollida finalment és aplicable en altres problemes.

El primer repte que s’ha proposat és la creació d’un diàleg amb l’Scratch entre diferents personatges. Un cop han elaborat una idea general, els infants han seguit els passos per anar creant, poc a poc, amb suports gràfics, amb acompanyament dels companys i companyes o de la mestra, una solució per a cada acció que volen obtenir de cada personatge i/o escenari.

Finalment junts/es hem avaluat a través d’una rúbrica cada treball, i hem pogut veure on podem ser més eficients per millorar la programació del nostre diàleg i on hem estat encertats/encertades. El fet de compartir en tot moment les idees entre ells/es ha afavorit la complexitat de la proposta i ha enriquit les seves produccions.