L’escola està immersa en un procés de canvi que ve donat per la mirada que tenim dels infants i volem compartir. Una mirada que contempla als nens i les nenes com a protagonistes del seu procés d’aprenentatge, i als adults que els acompanyem com a observadors, coneixedors i coneixedores dels seus processos vitals de creixement i aprenentatge. Aquest coneixement profund dels infants ens porta a mirar-los des de la seva individualitat i des de la seva globalitat, fet que ens permetrà poder donar una resposta educativa ajustada, tot transformant, repensant i adaptant les nostres actuacions i plantejaments a les necessitats reals dels infants i als diferents ritmes i estils d’aprenentatge.
Un procés en el que considerem bàsic entendre i comprendre que perquè es doni aprenentatge és necessari que l’emoció hi sigui present, que l’infant senti motivació donat que aquesta és la que permetrà a les nenes i als nens adquirir coneixements i competències de manera significativa, tot comprenent allò que aprenen. En aquest sentit, entenem que han de poder disposar de propostes diverses i diversificades, propostes pensades i creades per afavorir la comprensió.
Habitar l’escola per a un infant ha de poder ser un procés en el que pugui trobar un espai i uns moments en els quals hi pugui ser ell/a mateix/a en tota la seva essència, en els quals es pugui sentir confiat i segur, acompanyat, cuidat, respectat i estimat.
L’infant ha de ser protagonista en aquest procés, entenent-lo com a individu que ha de ser acompanyat pels adults per tal que pugui créixer, desenvolupar-se i aprendre en un entorn on les seves emocions han de poder fluir, emocions que els adults han de poder sentir i acompanyar per tal que els infants poc a poc vagin aprenent a posar-hi paraules, a sostenir aquelles situacions que poden generar en ells i elles neguits i/o angoixa, tristesa, alegria… Per això serà necessari crear un vincle de confiança, en el que l’adult validarà les sensacions i sentiments de l’infant, sense emetre judicis. I poc a poc, els infants podran anar transitant en aquest mar d’emocions i sentiments sentint que els adults que els acompanyen els escolten, els cuiden.