Moments d’escola

L’escola contempla la presència de les famílies en aquells moments més sensibles per als infants. En aquest sentit, sentim que l’inici de l’escolaritat esdevé un dels moments més importants i significatius per als nens i nenes, moment que des de l’escola hem de poder cuidar tot creant un entorn acollidor en el que els infants sentin que els seus familiars hi són presents. Un acompanyament essencial per tal de construir un vincle de confiança i seguretat que anirà cuidant-se i creixent a mida que els nens i les nenes acabin sentint l’escola com un espai en el que poden compartir, gaudir...Així, els primers dies d’escola els infants podran i hauran d’estar acompanyats per un adult de la seva confiança, un acompanyament que, depenent del curs escolar, tindrà una durada aproximada de quatre dies. Som conscients que el temps que cada infant precisa per a sentir-se integrat és diferent, per això contemplem que si és necessari, puguem realitzar els ajustos necessaris en aquest procés d’adaptació fins que l’infant se senti prou confiat i preparat per establir els vincles que l’ajudaran a habitar el dia a dia a l’escola.Entenem també que per a les famílies aquesta nova etapa necessita també d’un temps d’acollida que procurarem acompanyar d’aprop, tot donant resposta als vostres dubtes i neguits. És per això que participareu  d’una trobada en la qual podreu plantejar aquelles qüestions que per a vosaltres siguin importants de la mateixa manera que l’equip pedagògic us farà arribar aquells aspectes que considerem necessaris a tenir presents. I entenent que aquesta adaptació té com a protagonistes infants, famílies i equip pedagògic, procurarem entre totes i tots que aquesta relació pugui construir-se de forma progressiva i pugui basar-se en la confiança i en el diàleg, tot regant-la amb paciència i comprensió.Aquesta necessitat d’acompanyament també l’observem en els infants a mida que es van fent grans, una necessitat que és més evident en els moments d’entrada a l’escola del matí. La mirada del nostre projecte contempla poder acompanyar els nens i nens, fins a segon de primària, amb l’objectiu de poder cuidar els moments de comiat entre infants i famílies.

El dia a dia a l’escola comença per als infants de primària amb l’assemblea, un moment de trobada en el que es comparteixen vivències, dubtes, neguits…  Pot ser també un moment de presentació de les propostes que hauran d’abordar els infants a continuació, o de presentació de nous continguts. Moments també en els que l’expressió oral a través de contes i cançons continuï omplint les aules d’aquells instants màgics que es generen amb les narracions. Un espai en el que el respecte i l’escolta serà la base per tal que l’assemblea esdevingui un moment íntim i proper en el que es puguin anar creant o consolidant els vincles i les normes que regeixen les relacions de grup.Un espai pensat per tal d’afavorir la vida de grup, tot enriquint la seva essència i tenint molt present la individualitat de cada un dels infants. Moments compartits que ens ajudaran a poder abordar els conflictes abans que apareguin o resoldre’ls de manera pacífica i respectuosa. Un espai que també estarà present a educació infantil, un espai que s’anirà generant a poc a poc, tenint molt present el nivell de maduresa dels infants.

L’enfocament globalitzador dels aprenentatges respon a la necessitat que els nostres infants desenvolupin el pensament crític i siguin capaços de tenir una aproximació a problemes reals i propiciant solucions creatives.Es tracta de desenvolupar la capacitat d’anàlisi, l’esperit crític, la imaginació i la creativitat. És per aquest motiu que a l’escola destinem espais i moments que propicien la capacitat dialògica de l’alumnat i donem veu a cadascun dels nostres infants per a construir conjuntament l’aprenentatge.

Un altre dels moments presents a l’escola és el del treball analític, moment en que es posen a l’abast dels infants aprenentatges molt concrets de les diferents àrees del currículum que en aquelles franges de treball més globalitzat s’activen donant sentit a allò que s’ha après. Poc a poc anem introduint un aprenentatge més vivencial per part dels infants, un procés en el que tenim presents els seus processos vitals i de creixement que procurem acompanyar molt de prop. Procés en el que els materials manipulatius ajuden als infants en el pas cap a l’abstracció, en la representació i adquisició dels nous aprenentatges.

La nostra escola està situada en un entorn privilegiat que ens permet gaudir d’espais exteriors preciosos que aporten als infants vivències i experiències que generen en ells emocions, essent l’emoció el motor de qualsevol aprenentatge. Gaudir de la platja, de l’entorn de la serralada de Marina i del preciós parc de Ca l’Arnús ens permet aprofundir en el coneixement que tenim del nostre entorn i, al mateix temps, a prendre consciència de la importància de valorar-los i cuidar-los. La platja que tan a prop tenim, la pensem també com un espai més per complementar els patis de l’escola.