Celebrem les jornades culturals

Aquests darrers dies de curs, a l’escola els dediquem a les jornades culturals, cada any sobre un tema diferent. Enguany hem treballat sobre la cultura i les tradicions catalanes.

Per inaugurar les jornades, ens van acompanyar en Biel, heureu de Falset i Catalunya 2022, i l’ Alba, actual dama d’Alpicat, que ens van explicar l’origen del pubillatge, la seva experiència com a pubilla i heureu així com diverses tradicions catalanes. Molt agraïts per tot el que heu compartit amb nosaltres.

Cada cicle ha realitat activitats molt diverses:

• Els infants d’educació infantil han descobert i après molts sabers i curiositats sobre la cultura i les tradicions catalanes.
    Ho han fet mitjançant 5 tallers: els símbols i les tradicions, el trencadís de Gaudí, els jocs tradicionals, el bestiari de la Festa Major i la gastronomia típica.
    Poder tocar, escoltar, observar, experimentar, olorar i tastar… sense dubte, els ha permès sentir i viure una de les coses que tenim totes i tots en comú: la identitat cultural.
  • L’alumnat de cicle inicial ha treballat la nostra cultura a partir de diferents de tallers.
    Han situat Catalunya en el mapa i l’han dividit en territoris, situant-hi Montbrió i altres llocs emblemàtics de Catalunya com la Sagrada Família, el Pont del Diable i el riu Ebre.
    Relacionat amb el nostre folklore i cultura, han ballat sardanes, i han après sobre els castellers i les parts dels castells. També han recreat la llegenda de Guifré el Pilós amb pintura vermella, i han après sobre la Moreneta i Montserrat.
    Per acabar, han aprofundit en la gastronomia catalana, com la crema catalana, la llonganissa amb mongetes i els calçots, i han tastat el pa amb tomàquet.
  • Els xiquets de cicle mitjà s’han endinsat a conèixer la cultura i les tradicions catalanes. I per a fer-ho, van començar per conèixer la llegenda de l’origen de la senyera amb el compte Guifré el Pilós, mitjançant la històrica sèrie de dibuixos animats de TV3: el Dragui, i l’actual i humorística, Fuet.
    També han treballat altres coses: els jocs tradicionals, les sardanes… i en grups han investigat un aspecte i l’han explicat als companys: simbologia, gastronomia, cultura popular… Han après moltes coses que no sabien!
    Volen agraïr a la colla sardanista reusenca la Bella Dansa la seva col·laboració. Moltes gràcies!
  • L’alumnat de cicle superior, durant quatre dies, s’ha organitzat en grups internivell per tal de descobrir, entre d’altres…
    El naixement de Catalunya amb el personatge Guifré el Pelós a qui es vincula la tradició del naixement de les quatre barres.
    L’himne nacional de Catalunya, Els Segadors, i la seva història.
    La dansa més bella de totes les danses que es fan i es desfan, la sardana! I els passos curts i llargs.
    Ingredients del mar i la muntanya; receptes típiques i tan diverses com la dels pagesos o mariners.
    L’havanera, un dels gèneres populars que neixen al segle XIX i la història narra ‘El meu avi’.
    Han culminat les jornades amb una cantada conjunta d’havaneres, ballada de sardanes i ballada de la Polca d’Ours.

Finalment, per acabar, hem fet un bon esmorzar de pa amb tomaca i embotit i després hem celebrat una petita Festa Major, amb capgrossos, diables, sardanes i altres balls. Ens ho hem passat molt bé i hem après molt sobre les tradicions del nostre país.

Clica per veure les fotos:

Recordem que per veure les fotos cal identificar-se amb l’usuari de l’escola de cada alumne/a.