EL JOC DE LES PARAULES

Des d’I3, fins a 2n de primària, dijous 16 de març, vam anar a veure l’espectacle De Bracet de la companyia Samfaina de Colors. Tot va començar quan ens van explicar que una fada encantadora va buscant amics i amigues pels carrers de tot el món. Aquesta fada és la poesia i va amb la música, De Bracet, per fer-nos estimar els poemes a través de les cançons.

Durant l’espectacle musical, vam veure un pollet de canta blues, una cullera i una forquilla que no eren gaire amigues, bombolles de sabó, una nina de drap descolorida, llibres que ben oberts escampaven poemes i molts altres personatges. També vam escoltar les melodies que els acompanyaven.

Sabem que la musicalitat del llenguatge ens porta des dels primers mesos de vida a compartir, recitar, cantar i escoltar cançons de falda, moixaines, cançons de bressol, que són els primers poemes que ens arriben de la millor manera: amb afecte i estima dels nostres adults de referència. Les rimes, rodolins, les endevinalles, els embarbussaments i els petits poemes són els que continuen contribuint a formar la nostra llengua oral i són també el primer pas cap a la consciència fonològica i la consolidació de la lectoescriptura. Per això, és tan important cantar, recitar, crear i poder gaudir d’espectacles com els que la Mirna i el Xavi sempre ens tenen a punt.

Per la nostra part, a les aules, procurem cantar, buscar rimes i escoltar poemes i dites. Des que entrem a infantil, també juguem a ser petits poetes, com a mínim, un cop l’any, quan ens preparem per participar als Jocs Florals de l’escola amb els nostres rodolins o poemes de rima lliure o quan ens fem rapsodes tot recitant el vers de Nadal.

La poesia és el joc de les paraules. I, com és sabut, el joc és el que més ajuda els infants a consolidar aprenentatges. Tan de bo, en el cas de la poesia, no deixéssim mai de jugar. Si llegim un poema i escoltem què ens diu, alimentarem la nostra imaginació i entendrem que el món es pot llegir de moltes maneres diferents i que no només n’hi ha una de bona. A més, el text poètic ha estat sempre un bon recurs per explicar-nos, per fer-nos entendre i per abocar les nostres emocions en un full en blanc.

Amb totes les activitats de caire poètic o artístic que posem a l’abast dels nens i nenes, al llarg de la seva escolaritat, esperem afavorir que aflorin a l’escola grans lectors de poesia o, qui sap, poetes o músics. Que ja hem après que aquests dos conceptes, quasi sempre, van De Bracet.