Temps lliure creatiu o de projectes personals.

A quart portem tres cursos implementant una hora de temps lliure creatiu o de projectes personals a l’aula. Aquesta hora es distribueix setmanalment depenent de la disponibilitat horària, de vegades es realitza seguida i de vegades fraccionada (30 min dos dies, 20 min 3 dies..)

Aquest espai està orientat principalment al desenvolupament del pensament creatiu autònom. Molt sovint relacionem creativitat amb representacions artístiques, però no necessàriament ha de ser així. La creativitat consisteix a buscar camins diferents per executar tasques o per solucionar problemes en els quals ens trobem al nostre dia a dia. També consisteix a crear noves connexions entre idees ja establides per trobar conclusions originals o noves. Tenint en compte això, qualsevol àmbit escolar pot ser creatiu, sense implicar un treball manual o plàstic. Està clar que aquesta habilitat és indispensable en un entorn canviant i el cicle mitjà és un moment perfecte per començar a introduir-la de forma autònoma.

En aquest espai lliure creatiu a l’alumnat se li diu que disposa d’aquest temps per a dur a terme els seus projectes personals, que han de crear alguna cosa quan acabin (pot ser de coneixement o físic) i que jo els facilitaré les eines i materials que necessitin si m’expliquen perquè ho necessiten.

Els darrers anys han sortit tota mena de projectes en aquest espai. Han sortit molts clubs, els alumnes tendeixen a agrupar-se per interessos i acaben treballant plegats en aquell aspecte que els agrada. Hem tingut clubs de creació de còmics, de creació de jocs de taula, clubs de lectura, clubs de disseny de roba, clubs de detectius, etc. També els agrada molt construir amb Lego i muntar-se històries. De vegades han escrit contes protagonitzats per les seves creacions per poder contextualitzar tot el que fan. Hi va haver un grup de nens i nenes que es van aficionar per les màquines encadenades i es van passar un trimestre construint-ne de tota classe. També han sortit projectes de diversa tipologia, per exemple aquest any es van interessar pels Koales un grup de nenes i ara tenim al Koala Raúl a la classe, que ens explica on viu i que li agrada menjar.

El passat mes van arribar uns ordinadors a l’escola i es van quedar a la classe les capses que els contenien. De mica en mica, els alumnes em van anar demanant si podien agafar-les per construir cases. Avui en dia, hem hagut de traslladar aquest projecte a l’hora de plàstica perquè deien que amb el temps lliure no en tenien prou.
En definitiva, aquest espai no només estimula el pensament creatiu sinó que també fomenta la seva autonomia i la gestió social. Aprenen a gestionar els seus interessos i el temps que tenen cada vegada per a realitzar-los i també han d’aprendre a posar-se d’acord amb els companys per arribar a acords quan executen projectes compartits.
Us comparteixo algunes fotos d’aquests moments a l’aula.