Música a l’escola

A l’escola Concòrdia l’educació musical és un pilar fonamental en la construcció personal, social i emocional dels infants. En aquest sentit està considerada una àrea imprescindible que es desplega amb un perfil determinat d’actuació pedagògica: promoure el desenvolupament integral dels infants partint de situacions d’aprenentatge musicals que tracten problemes socialment rellevants vinculades amb: el treball de les emocions, la protecció del medi ambient, la igualtat de gènere, la inclusió social o l’eradicació del bullying.

Des d’aquesta mirada, el projecte educatiu d’educació musical queda integrat amb una perspectiva d’atenció a la diversitat i de treball d’educació en valors que es desplega específicament de la següent manera:

METODOLOGIA:

L’educació emocional és impartida per especialistes de música tant a educació infantil com a educació primària.

Les festes que celebrem a l’escola giren al voltant de la música i l’expressió musical.

Les sessions d’educació musical es desenvolupen de manera desdoblada, és a dir amb la meitat del grup classe. Aquesta mesura ens permet atendre la diversitat de manera més propera. Es parteix d’una pedagogia activa, basada en el joc, el moviment i la pràctica instrumental on l’infant pot adquirir els sabers propis de l’àrea de manera dinàmica i significativa. El treball del desenvolupament emocional serà present al treball diari de cada sessió partint de la percepció i la interpretació d’obres musicals. A més a més, la classe de música és un espai on es treballa l’escolta activa i el respecte de les opinions pròpies i les manifestacions dels altres fomentant la creativitat, fent-la així en un espai d’inclusió i cohesió social. La interacció instrumental i a través del moviment apareix com una oportunitat de construcció afectiva, cognitiva i emocional alternativa per l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge en altres àrees. En aquest sentit l’especialista d’educació musical té un perfil docent d’atenció a la diversitat per afavorir aquestes situacions de beneficis terapèutics en algunes pràctiques concretes de l’educació musical.

SITUACIONS D’APRENENTATGE PER CURSOS:

2n LA CLIKA: És un projecte de la Xarxa de Cases de la Música basat en onze cançons creades per components de grups com Gertrudis o Xiula que parlen de valors universals com l’autoestima, les emocions, l’ecologisme, l’amistat, la cooperació, la igualtat de gènere, l’assetjament o la cultura popular. Aquestes cançons estan representades per diferents personatges ficticis que son uns nens i nenes d’una escola d’algun indret de Catalunya. Cada personatge explica una història vinculada amb algun valor a treballar i cada història es desencadena en una cançó. Finalment, la culminació del projecte és un concert en directe amb altres escoles al teatre de La Faràndula de Sabadell.

3r UKE JOCS: Aquest projecte està centrat en l’aprenentatge de la pràctica instrumental de l’ukelele. L’escola disposa de 14 ukeleles socialitzats del model Kunde Mercury. Quan toquem l’ukelele ens sentim bé i si a més a més ho fem plegats, es converteix en un vehicle d’interacció social, que fomenta unes relacions basades en la humiltat i l’empatia envers els altres. Per això aquest projecte es centra en un projecte col·lectiu on anirem descobrint cançons a través de reptes i jocs amb l’objectiu de fer un cançoner dels nostres aprenentatges per la nostra classe. Si els nostres aprenentatges podem compartir-los amb els infants més petits de l’escola tot pren sentit i guanya en significativitat. Regalar un concert als infants de i3 pot ser una petita acció que contribueixi a l’educació per la ciutadania basada en la participació activa, responsable, cooperativa i solidària. Seguint la mateixa línia ens agradaria obrir fronteres al nostre barri a mesura que anem anem aprenent més: Residència per a la gent gran, esplai La Llar del Vent,…

4t EL MUSICAL PARTICIPATIU: És un projecte del grup Audicions Escolars i Musicart 102 on es treballa la planificació i la producció d’un musical des de dins amb la formació externa del mestre de música. Enguany, la dramatúrgia està tematitzada en una història basada en l’esperit de superació, l’amistat i la importància de fer un ús responsable de les noves tecnologies i les pantalles. El musical «Summer Camp, o com fer arribar el vaixell a port» de Mac Huff tracta de la vida d’una preadolescent adicta a les pantalles i com la seva conducta s’ha anat tancant i limitant per culpa de l’abús de la tecnologia. Així que els seus pares decideixen apuntar-la a un campament d’estiu. Allà coneixerà altres nens i nenes amb les seves pors i inseguretats i junts passaran per diferents situacions que els conduiran a valorar de nou la cooperació, el respecte a la diversitat i l’esforç.

L’aprenentatge d’aquests valors es farà present en les classes de música treballant en equip les cançons, les coreografies, el guió i la producció de l’obra fent-la efectiva conjuntament amb altres escoles al teatre El Casino de l’Aliança del Poble Nou de Barcelona. Per a transformar-ho en una activitat més significativa posant de manifest el valor de compartir la música, es posaran entrades a la venda a les famílies i l’alumnat de 3r assistirà al concert.

 

5è CANTÀNIA: LES PORTES DEL MÓN: Cantània és un projecte de cant coral escolar de l’Auditòri de Barcelona amb molts anys de recorregut. L’obra d’enguany, Les Portes del món ens parla de la Sara, una nena cega que té el somni de viatjar pel món. El seu pare, amb pocs recursos per a poder fer realitat el seu somni decideix portar-la per sorpresa a les cases dels veïns del seu bloc de pisos procedents d’altres cultures, fent veure així que estan fent un viatge per altres països. La Sara, gaudeix molt de l’experiència, però és molt llesta i finalment se n’adona que no s’han mogut gaire del seu entorn i descobreix que no cal viatjar gaire lluny per a conèixer noves cultures i noves experiències, que el més important es connectar amb el present. Aquesta dramatúrgia ens ajudarà a treballar la diversitat amb l’alumnat a través de la música, en aquest cas la disfunció visual. També és un projecte per a poder treballar la inclusió de les diferents cultures presents a l’aula. El projecte culmina amb un concert a l’Auditori de Barcelona per a les famílies. Aquest projecte permet a l’alumnat tenir una experiència escènica única en un dels escenaris més grans de Catalunya.

 

6è BATUCANVI: Aquest projecte es una situació d’aprenentatge d’educació musical immersa en la pràctica de la percussió, el descobriment i l’impacte de la batucada connectada de manera globalitzada amb tots els blocs de l’àrea d’Educació Artística i amb incidència interdisciplinar amb l’àrea de Llengua catalana i literatura. De la mateixa manera l’àrea d’Educació en valors cívics i ètics que segons la nova ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica Decret 175/2022, de 27 de setembre estableix com a àrea en el tercer cicle d’educació primària, és un component bàsic a l’hora de donar sentit i esperit crític a tot el procés d’aprenentatge artístic. Les competències transversals són presents en les activitats programades aportant més amplitud en l’adquisició de la competència clau: Competència en consciència i expressió culturals. La SA realment pren un gran sentit quan estableix una connexió amb l’entorn proper i esdevé en quelcom participatiu i col·laboratiu en l’agenda cultural escolar presentant a la comunitat educativa la producció artística d’una batucada que reivindica la necessitat d’actuar davant l’emergència climàtica en el nostre entorn proper i en el medi ambient.