Socialització de llibres

La despesa en llibres de text per a la famílies que tenen fills i filles en edat escolar s’ha anat incrementant curs rere curs per acabar esdevenint una càrrega econòmica considerable per a les famílies.

Un dels principals objectius del Departament d’Educació és impulsar la cohesió social mitjançant polítiques que garanteixin la igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat; d’una altra banda, les administracions públiques han de promoure un consum més racional i un ús dels recursos més sostenible des de la perspectiva ecològica i ambiental.

És en aquest context que el Departament d’Educació va iniciar l’any 2005 el Programa cooperatiu per al foment de la reutilització de llibres de text i material didàctic complementari.

La finalitat d’aquest programa és facilitar, de manera cooperativa i mitjançant el sistema de préstec, llibres de text i material didàctic complementari de diverses assignatures a l’alumnat d’educació obligatòria matriculat als centres educatius de Catalunya sufragats amb fons públics que s’acullin al programa

A més de reduir la despesa dels llibres de text a les famílies i afavorir la igualtat d’oportunitats de tots els alumnes, pensem que des del punt de vista de l’educació és important poder transmetre actituds positives i valors fonamentals, com ara la conservació responsable dels llibres i del material, la cooperació, la solidaritat i la capacitat de saber compartir els recursos disponibles. Dur a terme projectes d’aquestes característiques ha de servir, també, per a construir teixit social dins el centre escolar i per a promoure la cooperació entre les famílies, el professorat i l’alumnat.

Es tracta d’una reutilització de llibres parcial ja que no tots els llibres estan socialitzats, només aquells que no cal escriure en ells per fer-los útils, és per això que no afecta a tots els cursos per igual. A final de cada curs, les famílies rebeu un llistat amb els llibres que s’han d’adquirir per al curs vinent.

Malgrat el centre no rep la subvenció per part del Departament d’Ensenyament, continua vetllant pel manteniment d’aquest projecte.