El Projecte de Convivència (PdD) és el document que engloba el conjunt d’accions encaminades a la millora de la convivència en el centre educatiu i, per tant, recull les intervencions que el centre desenvolupa per tal de capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat educativa per a la convivència i la gestió positiva de conflictes.
Aquestes accions poden anar adreçades a la millora de la convivència a l’aula, al centre o a l’entorn, en el benentès que la permeabilitat entre aquests tres àmbits d’intervenció afavoreix la transferència d’aprenentatges, valors, creences, actituds i hàbits relacionals.
L’escola és el reflex de la societat i, alhora, és un espai privilegiat on tots els ciutadans i ciutadanes adquireixen uns coneixements i uns hàbits de socialització i de relació amb els altres. Un dels seus objectius bàsics ha de ser ensenyar i aprendre a viure i conviure; ha de fomentar i liderar la convivència, tant a l’interior del centre educatiu com al seu entorn immediat.
OBJECTIUS GENERALS
- Assegurar i garantir la participació, la implicació i el compromís de tota la comunitat escolar.
- Ajudar a cada alumne/a a relacionar-se amb ell/a mateix/a, amb les altres persones i amb el món.
- Potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat de l’alumnat en un marc de valors compartits.
- Fomentar la cultura del diàleg com a eina bàsica en la gestió del conflicte.
- Fomentar una cultura de la pau i la no-violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i enriquir la vida de totes les persones.
- Desenvolupar totes les capacitats individuals amb independència del gènere de l’alumnat.
COEDUCACIÓ
La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats. Proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de respostes estereotipades per a cada gènere.
Objectius/estratègies del Projecte de Coeducació del centre
- La promoció d’un llenguatge verbal i gràfic inclusiu.
- L’ús no sexista dels espais educatius del centre.
- La utilització de llibres de text i materials didàctics i curriculars que promoguin un tracte no sexista.
- La incorporació als continguts curriculars de la perspectiva de gènere, dels sabers de les dones al llarg de la història i de les tasques de cura envers les persones i els espais indistintament per part d’ambdós sexes.
- L’orientació acadèmica no estereotipada i la diversitat familiar.
- La constitució d’un entorn amable i segur perquè tant alumnat com professorat puguin viure de manera natural la seva orientació sexual, identitat i expressió de gènere.
- La potenciació d’una educació afectiva i sexual que afavoreixi la construcció d’una sexualitat saludable.
- La gestió positiva (comunicació no violenta) de situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista o per motiu d’identitat de gènere o d’orientació afectivosexual.