Convivència i Coeducació

El Projecte de Convivència (PdD) és el document que engloba el conjunt d’accions encaminades a la millora de la convivència en el centre educatiu i, per tant, recull les intervencions que el centre desenvolupa per tal de capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat educativa per a la convivència i la gestió positiva de conflictes.

Aquestes accions poden anar adreçades a la millora de la convivència a l’aula, al centre o a l’entorn, en el benentès que la permeabilitat entre aquests tres àmbits d’intervenció afavoreix la transferència d’aprenentatges, valors, creences, actituds i hàbits relacionals.

L’escola és el reflex de la societat i, alhora, és un espai privilegiat on tots els ciutadans i ciutadanes adquireixen uns coneixements i uns hàbits de socialització i de relació amb els altres. Un dels seus objectius bàsics ha de ser ensenyar i aprendre a viure i conviure; ha de fomentar i liderar la convivència, tant a l’interior del centre educatiu com al seu entorn immediat.

OBJECTIUS GENERALS

1. Assegurar i garantir la participació, la implicació i el compromís de tota la comunitat escolar.
  2. Ajudar a cada alumne/a a relacionar-se amb ell/a mateix/a, amb les altres persones i amb el món.
  3. Potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat de l’alumnat en un marc de valors compartits.
  4. Fomentar la cultura del diàleg com a eina bàsica en la gestió del conflicte.
  5. Fomentar una cultura de la pau i la no-violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i enriquir la vida de totes les persones.
  6. Desenvolupar totes les capacitats individuals amb independència del gènere de l’alumnat.

COEDUCACIÓ

La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats. Proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de respostes estereotipades per a cada gènere.

Objectius/estratègies del Projecte de Coeducació del centre

• La promoció d’un llenguatge verbal i gràfic inclusiu.
  • L’ús no sexista dels espais educatius del centre.
  • La utilització de llibres de text i materials didàctics i curriculars que promoguin un tracte no sexista.
  • La incorporació als continguts curriculars de la perspectiva de gènere, dels sabers de les dones al llarg de la història i de les tasques de cura envers les persones i els espais indistintament per part d’ambdós sexes.
  • L’orientació acadèmica no estereotipada i la diversitat familiar.
  • La constitució d’un entorn amable i segur perquè tant alumnat com professorat puguin viure de manera natural la seva orientació sexual, identitat i expressió de gènere.
  • La potenciació d’una educació afectiva i sexual que afavoreixi la construcció d’una sexualitat saludable.
  • La gestió positiva (comunicació no violenta) de situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista o per motiu d’identitat de gènere o d’orientació afectivosexual.