Projecte Horta Forta – Xarxa de Competències Bàsiques

L’escola Montsagre és una de les moltes escoles que participen en la Xarxa de competències bàsiques de Catalunya. Aquesta xarxa està formada per un equip de docents d’educació infantil i primària, i d’educació secundària que desenvolupen el treball per competències als seus centres, elaboren instruments de suport per orientar els processos de reflexió i la gestió del currículum per competències bàsiques i comparteixen processos d’autoavaluació.

A inici de curs es va engegar un projecte global d’escola encarat a desenvolupar activitats pedagògiques originades en el treball en xarxa. El tema acordat pel claustre va ser el municipi del qual forma part el col·legi, Horta de Sant Joan. Cada classe va encarar el projecte a partir de diferents tòpics relacionats amb la vila d’Horta de Sant Joan.
A la classe de 6è es van establir diferents temàtiques que els discents van desenvolupar: contes, històries i llegendes populars, cançons, vocabulari autòcton, menjar i beure típic del poble.

El grup-classe es va organitzar de forma assembleària, tenint a la tutora com a guia que ofereix bastides de diferent índole quan es precisa. El format assembleari aporta un espai on l’alumne pot dir la seva i ser escoltat per tothom, on les decisions són preses de forma consensuada o per majoria i que fomenta el desenvolupament de l’autonomia personal en l’alumnat.

El treball es va realitzar a l’aula, al carrer i mitjançant la xarxa d’internet, bé sigui per buscar informació, deixar-la reflectida utilitzant documents que es pengen i es comparteixen al núvol i/o per organitzar-se la feina utilitzant el Hangouts.

L’alumnat, organitzant-se de forma autònoma, va realitzar treball de camp entrevistant a diferents habitants del municipi en horari extraescolar per així aconseguir la informació desitjada. Un cop obtingudes les dades necessàries, els i les alumnes van analitzar-les o organitzar-les per després deixar-les registrades a un document conjunt i així també poder explicar la seva tasca a la resta de companys i companyes de l’escola.

Realitzar un projecte d’aquestes característiques, entre altres beneficis, permet el treball interdisciplinari sortint dels patrons de l’escola tradicional, al mateix temps que incrementa el sentiment de pertinença a l’alumnat atès que descobreixen altres vessants del seu poble a través dels seus veïns. A més a més, s’obre un espai de diàleg i reflexió al claustre que ajuda a millorar l’oferta educativa de forma competencial i oferint una educació molt més significativa i motivadora per a l’alumnat.