Història

El centre públic d’ensenyament infantil i primari (CEIP) Sant Bernat Calbó de Reus va ésser inaugurat el curs escolar 1979-80. Fins un any abans, l’única escola existent al barri (Barri Montserrat) era el Colegio Nacional Montserrat i estava formada per unes aules prefabricades ubicades en una zona amb  context socioeconòmic i sociocultural format, majoritàriament, per població treballadora i amb un elevat percentatge d’immigració.

L’increment de la natalitat de finals dels ‘70 i principis del ‘80 va fer que la població escolar a la que hauria d’acollir l’escola no fos només la procedent de famílies de l’entorn immediat, sinó que degut a la manca de places escolars a la ciutat, s’hagués d’obrir les portes també a alumnat dels barris perifèrics propers i del mateix centre del municipi.

Durant uns anys, l’Ajuntament de Reus va garantir el transport a tot aquell alumnat que havia de desplaçar-se fins a l’escola, però aquest servei va desaparèixer a principis dels ‘90, quan la reducció demogràfica del moment va fer que l’alumnat que es desplaçava fins al barri es pogués matricular als centres propers al seu domicili, i, en conseqüència, resultés innecessari.

L’escola, que impartia ensenyaments corresponents a la primària (antiga EGB), obre les seves portes per primer cop a l’educació infantil (2n cicle) el curs escolar 1990-91. També canviaria la llengua estrangera que s’impartia, passant del francès a l’anglès amb la reforma educativa que impulsava la LOGSE. El curs 1996-97 es va acomiadar a la darrera promoció d’alumnes d’EGB, al mateix temps que es donava la benvinguda a la primera de l’educació primària.

La nostra escola, al llarg dels seus darrers 30 anys, sempre ha estat considerada de dificultat especial, per part de l’Admó. educativa per la seva ubicació en un entorn social i econòmic desfavorit. Així, per exemple, l’Ordre de 10 de novembre de 1982, va situar l’escola entre els centres amb la denominació de centre d’acció especial (CAE). Uns anys més tard, l’Ordre de 3 de setembre de 1996, va fer que el centre adoptés la denominació de centre d’atenció educativa preferent (CAEP). Finalment, i més recentment, a la Resolució de 12 de maig de 2017, la nostra escola apareixia en la llista de centres educatius qualificats de màxima complexitat (CMC).

L’oferta educativa ha anat variant. Des de la seva inauguració (amb 28 aules i amb 4 línies a P4, P5 i 1r d’EGB), passant per èpoques de màxima ocupació (anys 1985 a 1988, amb 31 grups escolars), fins a arribar al curs 1989-90, en què la nostra ràtio va començar a reduir-se per situar-se en els 17 grups-classe (4 corresponents a l’educació infantil i 13 de primària) de l’actualitat.

Aquests canvis en la població escolar també han comportat haver de transformar les nostres instal·lacions; des de les ampliacions realitzades a l’any 2000 per necessitats d’espai, passant per la cessió d’instal·lacions excedents a l’Institut Josep Tapiró -proper al nostre centre, en aquella època- o a la darrera construcció del nou edifici, al 2010, al c/ Velers 83 -on ens trobem actualment, una mica més al nord d’on estava situada l’escola inicialment-.

Finalment, l’any 2018 i després d’una reivindicació històrica, l’escola recupera la “v” del seu nom: Escola Sant Bernat Calvó, fent honor (i justícia) a quelcom que mai no havia d’haver perdut.