Els nombres romans

Fa un parell de dies l’alumnat de quart va introduir un nou contingut a l’àrea de matemàtiques, els nombres romans.

La numeració romana és un sistema de numeració que es va desenvolupar a l’Antiga Roma i es va utilitzar en tot l’Imperi Romà. A partir del segle XIV els nombres romans es van començar a reemplaçar pels nombres aràbics. Ara bé, aquest procés va ser gradual i l’ús d’aquests nombres actualment persisteix en alguns aspectes de la vida quotidiana. Per això és necessari el seu aprenentatge.

Per tal de practicar-los a la classe dels bolets hem realitzat un joc senzill però molt útil per interioritzar-los. S’han repartit taps de plàstic amb la nomenclatura dels diferents nombres (I, II, III, V, X, L…) a cada alumne/. Aleshores es deia un nombre que s’havia de formar amb el material donat. Més tard, quan ja hi teníem la pràctica, eren els mateixos alumnes que anunciaven un nombre que posteriorment formaven els seus companys/es.