Una mica d’història

L’escola El Far d’Empordà és una escola pública de caire rural que, any rere any, es va convertint en una escola d’una sola línia. Actualment, compta amb noranta-nou alumnes matriculats i encara és cíclica al curs de cicle mitjà. A principis dels anys 2000, aquesta escola comptava amb una matrícula de només dotze alumnes de famílies castellano-parlants, algunes de les quals eren d’ètnia gitana. La població autòctona del poble (la majoria catalano-parlants) portaven als seus fills a les escoles de Figueres. Poc a poc, la situació es va anar redreçant i les famílies del poble varen començar a apostar per aquesta escola, en un intent de no tancar-la. A partir de l’any 2008-09, amb la renovació de bona part del claustre i amb una clara aposta per millorar la qualitat de l’ensenyament del centre, es va decidir iniciar un projecte dedicat a l’hort escolar. Un hort que cediria l’avi d’uns alumnes. A partir d’aquella experiència es va programar cada any un projecte interdisciplinari lligat a l’entorn per tal d’obrir l’escola al poble. Un projecte que pretén el compromís de l’equip docent i la qualitat pedagògica de la tasca que s’hi realitza, amb un plantejament on la llengua catalana hi és present d’una manera general i natural i on s’estimula i es posa en relleu el treball dels alumnes, visible en diversos espais del centre (exposicions, plafons visuals, edicions en paper…), presentant el projecte a final de curs de diverses maneres i convidant a tota la comunitat educativa a prendre-hi part.
Actualment, les famílies integrants de l’escola són bàsicament catalanoparlants i/o castellano parlants. L’índex d’immigració és gairebé nul, un fet gairebé insòlit si tenim en compte que el poble es troba molt a prop del nucli de Figueres on l’índex d’immigració en els diferents centres escolars és dels més elevats de les comarques gironines. A l’escola, la llengua catalana és present al 100% en tots els àmbits comunicatius.
Cal afegir que no només el projecte afavoreix que el català sigui la llengua vehicular tant a dintre com a fora de l’aula. L’escola també compta amb una biblioteca activa -La cova dels misteris- que realitza el servei de préstec setmanal i que programa tota una sèrie d’activitats durant el curs (visites d’autors, tríptics informatius a les jornades culturals per a les famílies, organització anual dels Jocs Florals lligats al projecte interdisciplinari, concurs trimestral d’enigmes matemàtics i endevinalles …).
Actualment, l’escola compta, cada any, amb un elevat índex de famílies de fora del poble interessades a matricular els seus fills en aquesta escola.

Durant el mes de novembre del curs escolar 2015-2016 i dins dels actes programats per la festa major de St. Martí, es va presentar el llibre de l’escola on es recull tota l’evolució del centre des dels seus orígens a finals del segle XIX i fins a l’actualitat.

llibre-escola_portada_04