Els nostres trets d’identitat

Entenem l’escola com una organització que situa la seva finalitat més enllà del propi centre  educatiu, la funció de la qual és  formar ciutadans del segle XXI en un context socioeconòmic i cultural específic i amb la perspectiva d´un futur complex.

Partint d’aquesta premissa a l’escola Ernest Lluch volem orientar la nostra acció educativa   a partir de  quatre eixos fonamentals :

  • Eduquem per conviure , relacionar-nos amb els altresi comunicar-nosde manera constructiva i pacífica, en un entornen el qual la diversitat volem que esdevingui un factor generador de riquesa personal i col·lectiva.
  • Eduquem per estimar i valorar el coneixementcom a font demillora i gaudial llarg de tota la vida, tot potenciant aquellesactivitats que facilitaran aquestes conductes : la dinamització lectora, la sensibilització i capacitació musical i plàstica, els debats, els diàlegs i totes aquelles activitats que portin el/la nen/aainterrogar-se sobre el món des d’una perspectiva oberta, amb la voluntat d’interpretar i donar una resposta pròpia a allò  que passa   al nostre voltant i de conèixer les respostes que al llarg de la història han anat donant els nostres predecessors.
  • Eduquem per garantir que tots els ciutadans puguin tenir les mateixes oportunitats formatives en els seu primers anys de vida. En aquest sentit creiem que una de les funcions principals de l’escola pública és la de treballar per la compensació de les desigualtats socials, econòmiques i culturals que hi ha en la nostra societat.
  • Eduquem en col·laboració, tots els agents que incideixen en el fet educatiu han d’encaminar les seves actuacions vers la mateixa direcció; cal el compromís sincer de tots per tal de progressar en la consecució d’objectius d’èxit.

Partint d’aquests quatre eixos l’escola Ernest Lluch té la voluntat de ser :

* Una escola catalana, que garanteixi el coneixement de la nostra llengua i de la cultura. Que faci possible que aquesta llengua esdevingui la llengua vehicular al centre, tot posant en valor la diversitat lingüística i cultural dels alumnes com a font fe riquesa personal.

*Una escola que propiciï un sentiment de pertinença i arrelament que permeti a les persones integrar-se i, al mateix temps, obrir-se al mon amb seguretat.

*Una escola accessible, acollidora i plural. Que fomenti valors de convivència i tolerància, on tothom se senti acollit, integrat, acceptat i respectat, on es facilitin les condicions necessàries per desenvolupar-se emocional i intel·lectualment.

On les famílies tinguin el seu espai, on tothom pugui expressar les seves ideologies i opcions religioses en un clima de respecte i llibertat sense, però, adoctrinar.On s’apliquin els principis bàsics d’una societat democràtica: diàleg i participació.

*Una escola oberta a l’entorn i a la participació. Que treballi en xarxa amb les entitats i centres educatius de la ciutat i que propiciï l’associació i la cooperació com a factors de creixement i millora.

*Una escola que centri la seva pràctica docent en el desenvolupament de les competènciesbàsiques de tot l’alumnat, entenent com a competència la capacitat  d’actuar eficaçment en situacions diverses, complexes i imprevisibles, que diversifiquiels recursos i les situacions d’aprenentatge per tal que tots els nens i nenes puguin assolir l’excel·lènciai basi les seves actuacions en la confiança en les possibilitats d’aprenentatge que tota persona té.

*Una escola que consideri els quatre pilars bàsics de l’educació:aprendre a ser, aprendre a fer, aprendre a conèixer i aprendre a conviure.

 *Una escola que cerqui l’equitat i la promoció personal , on tot l’alumnat pugui aconseguir unes fites o resultats amb independència del seu sexe, de la seva procedència o de possibles trets diferencials; des d´on tothom pugui accedir a projectes específics de diferents tipologies ( Ex.“Tandem”) que li facilitin l’accés a entorns culturals de qualitat.

*Una escola que gaudeixi d’un bon ambient  relacional, centrat en les persones i en l’optimització dels aprenentatges.

*Una escola compromesa amb el desenvolupament sostenible, on s’adquireixin compromisos per portar a terme accions educatives mediambientals i on es fomentin unes relacions socials i unes pautes de conducta solidaries i sostenibles també a nivell social.

*Una escola on s’eduqui des del testimoni i la manera de fer d’uns i unes professionals cordials i acollidors amb les persones i atents al món on viuen com a ciutadans que són i al medi educatiu en el qual participen per aprendre, incorporar i aportar. Una escola formada per professionals que estiguin compromesos en anar més enllà de l’interès particular per construir un projecte comú.

*Una escola que vetlli per la millorar de la qualitat professional  del personal del centre; on es fomenti la formació pedagògica i la reflexió sobre la pràctica educativa com a responsabilitat personal i professional.

*Una escola que fomenti l’aprenentatge continuat de tots els membres de la comunitateducativa, on es creïn espais per compartir els fonaments pedagògics de les accions educatives i on es portin a terme activitats de formació critica i compartida dels eixos fonamentals per mantenir i consolidar una escola de la qual tots ens sentim satisfets d’allò que fem.

*Una escola que doni resposta a les necessitats formatives de la societat actual, fomentant l´ ús dels recursos tecnològics com a eines habituals de comunicació, aprenentatge i recerca.

*Una escola que potenciï l’ús de les llengües estrangeres en la seva vessant d’eines bàsiques de relació entre persones i obtenció de coneixement.

*Una escola oberta a fer una bona gestió dels canvis. A la LEC s’afirma que “els canvis accelerats de la societat actual,(….) reclamen una escola que doni respostes singulars i flexibles” i ens empeny a afrontar nous reptes; cal ésser creatius i innovadors,  ja que si be és necessari consolidar referents que defineixin una manera de fer i entendre l’educació, cal ésser conscients de la necessitat de crítica i canvi, res és del tot tancat.

*Una escola eficient, que vetlli per a l’optimització i eficàcia dels recursos (econòmics, personals, infraestructures, tecnològics, etc…).

*Una escola que gaudeixi d’una òptima gestió de la informació i la comunicació.

*Una escola que cerqui la millora constant en tots els camps (curricular i organitzatiu), basant aquest procés d’autoregulació per aconseguir la qualitat, en l’avaluació contínua, tant dels processos com dels resultats.