L’Escola Agrària del Solsonès posa en valor la seguretat i l’eficiència en els treballs forestals

Vetllar per la gestió i la preservació dels recursos forestals tenint en compte la seguretat i l’eficiència. Aquest és un dels objectius en l’àmbit forestal de l’Escola Agrària del Solsonès, si bé especialment en el transcurs del novembre. Es tracta del mes referit a la pràctica forestal tant en termes de formació reglada com de formació contínua. Hi prenen part la comunitat educativa, així com els participants en cursos i jornades de formació permanent.

Pel que fa a la formació reglada, l’alumnat del cicle formatiu de Gestió Forestal i del Medi Natural participa en la Setmana del Bosc en el marc del mòdul de gestió dels aprofitaments forestals. Celebrat la setmana passada, es tracta d’una activitat anual en què els estudiants treballen tècniques segures de tala amb motoserra d’acord amb els estàndards europeus. Així mateix, se’ls ofereix l’oportunitat d’examinar-se per a l’obtenció de la certificació europea de motoserrista segons els nivells ECC1 i ECC2. De fet, des del centre també s’imparteix un curs homònim en termes de formació contínua. Es tracta d’una formació que vol situar al mercat laboral professionals qualificats amb una doble finalitat: d’una banda, minimitzar la sinistralitat laboral al bosc i, d’altra, incrementar la productivitat. Del 6 al 9 de novembre se n’ha dut a terme una edició d’allò més reeixida a la mateixa escola, les avaluacions de la qual es realitzen aquesta setmana.

Igualment, els estudis de Gestió Forestal s’imparteixen conforme a l’aplicació de prevenció de riscos laborals i de protecció ambiental en virtut de la legislació vigent. Tenint en compte que la silvicultura és un dels sectors laborals més perillosos d’Europa amb un grau elevat d’accidents segons assenyala l’Agència Europea per la Seguretat i la Salut al Treball, existeixen consideracions pràctiques per fomentar i augmentar la seguretat del professional de bosc i contribuir així a la dignificació del sector. En són exemples la senyalització prèvia dels treballs forestals, el maneig de la maquinària d’acord amb les bones pràctiques i els manuals de funcionament o l’ús d’equips i elements de protecció individual.

L’Escola Agrària del Solsonès ofereix formació integral per als sectors forestal, agrícola i ramader. Situat al Prepirineu central, la ubicació del centre permet una relació directa amb l’entorn, caracteritzat per una extensa massa forestal i una activitat agropecuària remarcable. En aquest aspecte, l’escola solsonenca treballa de bracet amb la formació reglada i contínua, les quals doten els ensenyaments d’una capacitat talment professionalitzadora i eminentment pràctica.