L’Escola Agrària consolida l’aprenentatge-servei al Solsonès

Per segon any consecutiu l’Escola Agrària del Solsonès impulsa l’aprenentatge servei (ApS), una metodologia educativa que combina el servei a la comunitat i diversos processos d’aprenentatge acadèmic en un mateix projecte, amb l’objectiu que l’alumnat es formi i ajudi a millorar el seu entorn, tenint en compte les necessitats reals del territori.

Durant el curs 2021-2022 dotze alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior de Gestió Forestal i del Medi Natural van crear una empresa fictícia inspirada en el cooperativisme i l’organització de l’economia social i solidària i van desenvolupar cinc projectes basats en necessitats reals dels Ajuntaments de Castellar de la Ribera, Olius i Lladurs.

Arranjament del sender d’accés al Castell de Lladurs (Lladurs)

En el camí de pujada al Castell de Lladurs des de les fonts de Lladurs es van portar a terme diferents actuacions per la millora de l’accessibilitat com: la desbrossada de matolls, poda baixa dels arbres, instal·lació d’escales de fusta o el canvi del traçat original del final del camí per un de nou amb menys pendent.

A més a més també es va millorar l’ús públic amb la instal·lació de cartells i senyals durant l’itinerari, d’un banc al mirador del Castell i la creació d’una ruta botànica al llarg del tot el camí.

Marcar la “Ruta del Neolític” (Castellar de la Ribera)

Al municipi de Castellar de la Ribera es va marcar amb estaques i pintura una ruta circular de 15 quilòmetres pels voltants de Castellar de la Ribera que uneix les necròpolis neolítiques del Llor i dels Clots del Solà passant per l’ermita dels Apòstols. A més a més es va resseguir tot l’itinerari desbrossant aquells trams que ho necessitaven i es va crear un cartell explicatiu a l’inici de la ruta, al costat de la sala polivalent de l’ajuntament

Adequació de la “Necròpolis del Solà” (Castellar de la Ribera)

També al municipi de Castellar de la Ribera es va portar a terme l’arranjament dels voltants i la senyalització de la Necròpolis del Solà a Clarà. En aquest projecte es va col·laborar amb el Museu Diocesà de Solsona

Actuacions d’adequació i millora de l’ús públic a les “Bases de Brics” (Olius)

En col·laboració amb el Grup de Natura del Solsonès es van portar a terme diferents actuacions per l’adequació de l’entorn de les Basses de Brics com la desbrossada del canyissar a la cua de la bassa gran o la tallada i poda d’alguns pollancres de l’entorn.

També es van portar a terme actuacions per la millora de l’ús públic com la instal·lació de cartells i senyals, de pilones o d’un nou mirador que van construir els mateixos alumnes al taller de l’escola.

Aclarida de millora i adequació de zona d’esbarjo (Castellar de la Ribera)

Finalment es va portar a terme una aclarida de millora i l’adequació de diferents taules, bancs i d’altres elements de la zona de pícnic ubicada al costat del pavelló esportiu de Castellar de la Ribera.

Escola, alumnes, ajuntaments i entitats que han col·laborat en el desenvolupament dels cinc projectes valoren de manera molt positiva l’experiència i és plantegen la seva continuïtat en el temps.

Des de l’Escola Agrària del Solsonès fem una crida a Ajuntaments i Entitats de la comarca a fer-nos arribar les seves necessitats i projecte per tal per estudiar-ne la viabilitat de desenvolupar-los durant el curs 2022-2023.