Projecte d’EI : El bomber

Aquest segon trimestre de curs, els i les alumnes d’EI han començat un projecte sobre els Bombers. Per als infants d’aquestes edats els bombers són persones valentes i heroiques que arrisquen la seva vida per protegir a les persones. Es converteixen en figures admirables i plenes de valentia per les tasques que realitzen, ja sigui, apagar focs, rescatar persones i animals, ajudar en accidents de trànsit… Una feina de la qual tots i totes hem d’estar molt agraïts i agraïdes.

Encara que el tema i els objectius de projecte són els mateixos para les tres classes d’educació infantil, cada curs ha preparat diferents activitats adaptades al nivell dels infants.

Sessió 1: Presentació projecte

I3

Hem començat el projecte d’aquest segon trimestre sobre el tema dels BOMBERS. Hem preguntat als nens el que sabien sobre els bombers i hem començat a treballar per descobrir més informació. Hem vist el video del “TITÓ”, el personatge de TV3 que es passeja per diferents temes i els hi explica als nens. En aquesta ocasió va anar a una caserna dels bombers.

https://www.ccma.cat/tv3/sx3/excursio-al-parc-de-bombers/video/6181998/

Hem vist que els bombers han de ser molt valents per fer les seves feines i també molt decidits i forts.

A partir d’aquí en aquesta sessió hem parlat del vestuari que fan servir els bombers.

Hem vist que sempre els veiem de blau marí o negre amb ratlles grogues però que en algunes ocasions porten una armilla vermella (quan plou) o taronja i groga o color marró clar. Encara que sempre pensem que vesteixen sempre de vermell. Però quan els veiem en servei per les ciutats no és així. També hem vist que porten un casc negre o groc.

Hem vist també que es vesteixen molt ràpid per poder sortir ben aviat quan els truquen per una urgència.  Per això es deixen preparats els pantalons dins de les botes per anar encara molt ràpid i d’un salt són dins de les botes juntament amb els pantalons posats  i que els pantalons porten tirants per facilitar el cordat. Això sí que és rapidesa a l’hora de vestir-se!!!! Potser les “mames” també ens hauríen de deixar així la roba per anar ràpid al matí!!!

Hem pintat entre tots un camió de bombers, que sí és de color vermell.

Hem identificat les lletres de la paraula : BOMBER

I4

Els infants d’I4 hem fet a la bombera “Marta”. L’hem pintat i ens hem vestit com els bombers per fer-nos una foto amb ella.

I5

Per presentar el tema, la mestra ha tret d’un maletí diferents estris i peces de roba que fan servir els bombers, i els infants havien d’encertar de quin tema o professió tractava el projecte. Finalment, quan han vist el casc amb l’escut han endevinat que es referia a un bomber. A continuació, s’han fet moltes preguntes als i les alumnes sobre què sabien i que no sabien respecte al tema. Han vist un vídeo i seguidament han pintar amb ceres un bomber que anirà al mural del passadís del col·legi. Una vegada acabat de pintar s’han posat l’armilla i el casc de bomber i s’han fet una foto al seu costat.

Sessió 2: Uniforme

I4

Els infants de la classe de les girafes hem fet treballat l’uniforme dels bombers. Hem vist que, realment, els bombers tenen diferents tipus d’uniforme (quan a colors), però que tots tenen una cosa en comú: el tipus de roba que porten (casc, jaqueta, pantalons, guants i botes de seguretat), una roba que els permet no cremar-se amb el foc quan hi ha un incendi. Després hem fet una fitxa on hem escrit els noms de les parts de l’uniforme i hem pintat al bomber del color de l’uniforme que més ens ha agradat. Durant la sessió d’aquesta setmana, el mestre d’anglès també ha treballat les peces de roba de l’uniforme del bomber en anglès.

I5

En aquesta sessió els infants han escrit i han après el nom de les diferents peces de roba que fan servir els bombers, tant en català com en anglès.

Sessió 3: Estris

I3:

En aquesta sessió hem observat quins eren els estris que fan servir els bombers per a la seva feina, també hem anat a veure els extintors que tenim a l’escola que són com els que utilitzen els bombers en algunes de les seves feines.

Els nens/es han pintat una fitxa on hi havien alguns d’aquests estris: Casc, extintor, mànega, guants, pic, escala.

I4:

Els infants de la classe de les girafes hem estat jugant amb els estris que utilitzen els bombers per posar-los nom i manipular-los, més endavant hem realitzat una fitxa que ens ha permès treballar el nom d’alguns dels estris que utilitzen els bombers quan han de realitzar alguna de les tasques que fan.

I5:

Els nens i les nenes han fet una fitxa on havien de pintar alguns dels estris que fan servir els bombers en les seves tasques, i a continuació escriure el seu nom, com ara, mànega, extintor, pala, destral…

Sessio 4: Vehicles

I3:

En aquesta sessió hem parlat sobre els transports que fan servir els bombers per fer les seves feines.

Hem vist que fan servir molts mitjans de transport com: cotxe bomba, cotxe amb escala o grúa hidràulica, hidroavions, helicòpters i ambulàncies.

Hem pintat un camió de bombers i hem descobert quines lletres necessitem per escriure la paraula: CAMIÓ i l’hem copiada en una fitxa, la qual cosa ens ha sortit molt bé. Ens agrada dibuixar lletres i descobrir que podem formar paraules!!!

També hem vist videos per tenir més informació.

 

 

 

 

 

 

Blippi español explora los camiones de bomberos para niños.

També ens hem INVENTAT UN ESCUT DE BOMBERS PER A FER DE BOMBERS A LA NOSTRA ESCOLA. En aquest escut apareixen algunes eines que fan servir els bombers com: el casc, els pics i una flama. Els nens/es han pintat l’escut i se l’han emportat a casa seva.

I4

Durant aquesta sessió, les girafes hem estat veient un vídeo dels bombers per internet i hem après quin tipus de transports utilitzen. Un cop hem vist el vídeo, hem fet una fitxa pintant aquells vehicles que utilitzen els bombers per treballar, la resta els hem deixat en blanc.

Després d’aquesta fitxa, els infants han pintat un escut que potseriorment s’han endut a casa.

I5

Per treballar aquest tema, la mestra ha mostrat als infants diferents imatges sobre els diferents mitjans de transport que fan servir els bombers i les bomberes segons la tasca a realitzar: camions de bombers, ambulància de bombers, hidroavions…A continuació han fet una fitxeta i han pintat un escut per emportar-se a casa.

Sessió 5: Tasques que fan els bombers

En aquesta sessió hem parlat de les tasques que fan els bombers i hem vist que a més d’apagar els focs els bombers també fan rescat amb helicòpter de persones que s’han perdut a la muntanya o persones que s’han fet mal a la muntanya i no poden tornar a casa.

A partir d’auí hem parlat de com fer les excursions a la munyanya, que no es pot anar sol.

Vam fixar-nos molt bé en com era un helicòpter i vam aprendre a dibuixar-lo en la nostra fitxa amb el bomber fent tasques de salvament. Va ser una sorpresa veure que no era tan difícil dibuixar un helicòpter!!!

A la sessió de plàstica hem fet un foc  el la fitxa del bomber que apaga el foc amb la mànega, també hem pintat l’aigua amb què apaga el foc i amb pintura vermella i groga hem simulat un foc. Hem pogut descobrir  el COLOR TARONJA, quan hem barrejat el vermell i el groc. Quina sorpresa!!!

 

 

 

 

 

També hem fet un distintiu de bomber pel cap, com si els nens i nenes de I3 fan de bombers i bomberes de l’Alfageme.

I4

Durant aquesta sessió els infants de la classe de les girafes vam estar parlant sobre quines tasques feien els bombers:

  • Només apaguen incendis?
  • No! També fan altres coses!
  • I qué més fan?
  • Si hi ha un accident els bombers també van, perquè surt foc dels cotxes
  • Aleshores, els bombers només treballen quan hi ha un incendi? Si no hi ha foc, no van?
  • Si, si que van! També rescaten gatets dels arbres!

I després d’un llarg debat sobre: el rescat d’animals i persones, les extincions dels incendis, els accidents de trànsit, els salvaments marítims i les formacions a les escoles i altres espais, els infants han realitzat una fitxa on havíen d’enganxar paper de seda de color vermell, taronja i groc a una flama, pintar el bomber i dibuixar l’aigua que sortia de la manguera.

Després d’aquesta fitxa, ens hem creat el nostre propis casc de bombers. Així de guapos i guapes hem quedat!

I5

Els infants acostumen a pensar que els bombers i les bomberes es dediquen només a apagar els incendis. En aquesta sessió hem aprofitar per parlar d’altres tasques que fan i que són igual d’importants. Finalment, han pintat una fitxa on apareix un bomber apagant un foc, que han decorat amb boletes de paper de seda i que ha quedat així de bé.

En aquesta sessió també han aprofitat per fer un casc de bomber.

Sessió 6: Parc de bombers

I3:

Els nens i nenes de I3 han pogut aprendre que els bombers tenen totes les seves coses i cotxes en el ” PARC DE BOMBERS”, allí conviuen mentre no van a apagar un foc o fer un rescat. En un video del TITÓ hem pogut veure quines són les seves estances però el que més ens ha agradat han sigut “aparcament dels cotxes de bombers” i hem pogut pintar un parc de bombers i escriure la paraula: BOMBERS que ara ja coeixem les lletres i són molt conegudes per a ells.

I4

Els infants de la classe de les girafes, hem vist un vídeo anomenat “Excursió al parc de bombers” d’en Titó i, més endavant, hem agafat un parc de bombers de model i l’hem recreat pintant eines, espais, utensilis i transports que podem trobar dins un parc de bombers.

I5

En aquesta sessió els infants han fet un treball cooperatiu: han dibuixat i pintat en una cartolina gran totes les dependències del parc de bombers, com ara, gimnàs, cuina, menjador, habitacions de descans, vestuari, serveis, magatzem… Entre les diferents plantes també han dibuixat  una barra de descens.

Sessió 7: Com actuar davant d’un incendi

Tot el cicle d’infantil hem vist el video:”Tanca la porta al foc” i hem comentat amb els nens les recomanacions que es fan en cas d’haver un incendi a casa nostra. També ens hem après el número d’emergència: 112 i per acabar de recordar-lo hem fet una fitxa amb els números on els nens/es han enganxat paper de colors de xarol a cada número.

 

Per finalitzar el projecte dels Bombers els alumnes d’infantil han fet un carnet de bomber que s’han emportat a casa.

 

 

 

 

Els nens i les nenes d’infantil es fan una foto davant del mural de bombers que han fet cooperativament.

Gràcies per la vostra col·laboració.