Projecte Cicle Mitjà “La Mar està la mar de bé?”

LA MAR ESTÀ LA MAR DE BÉ?

Durant aquest trimestre, l’alumnat de Cicle Mitjà ha fet el projecte: “La mar està mar de bé?”.

Els alumnes de Cicle Mitjà havien de  descobrir la temàtica del seu projecte a través de diferents pistes amb imatges que se’ls havia presentat en un petit power point.

Els nens i nenes de 3r i 4t tenien molta feina per endavant però tots coincidíem en  el fet que el tema era prou interessant ( salut, mar, oceans, contaminació…) , que tots i totes aprendríem moltes coses i aconseguiríem donar resposta al que ens havíem plantejat.

Un cop es va donar el punt de partida del projecte, es van repartir  les preguntes reptes que estaven dins d’una capsa  blava per tal que fos més misteriós . Cada cartolina blava tenia dues opcions entre les quals els  grups cooperatius podrien triar lliurement: “Com és que la mar de l’aigua és salada?”, “L’aigua ens pot fer mar? (tsunamis, marees…)”, “Hi ha animals que viuen a l’aigua?”, “Com és que els núvols es veuen de color blanc?”,  “L’aigua del mar és sempre la mateixa?”, “On podem trobar aigua en el món?”, “L’aigua sempre és igual? (estats de l’aigua), “Tots els animals necessiten aigua per viure? (hàbitat animals aquàtics), “Què hi ha sota l’aigua del mar?”, “El mar està prou net?”, “Llegendes marines, veritat o ficció?, “Què passaria si augmentés la temperatura de l’aigua del mar?”

A continuació us mostrem com els alumnes fan recerca d’informació un cop triada la pregunta repte  per cada grup cooperatiu en una de les seves sessions a l’aula d’informàtica. Després de setmanes de recerca, els nens i nenes de cada equip començaven a ser experts en el tema que havien investigat. Van fer anotacions en els seus quaderns: idees, enllaços, definicions, imatges, vídeos.. Poc a poc anaven decidint quin producte final farien per tal de mostrar els seus coneixements.

Els i les alumnes de Cicle Mitjà es mostren molt motivats  fent d’investigadors:  ” La  Mar  està  la  mar  de  bé?”

Els nens i nenes de 3r han triat construir maquetes per representar les diferents preguntes repte que havien d’investigar.

“El mar està prou net?”

“L’aigua del mar sempre és la mateixa?” (Cicle de l’aigua)

“Tots els animals necessiten aigua per viure?” (Medi aquàtic)

“Què hi ha sota l’aigua del mar?” (El fons marí)

Els i les alumnes de 4t  van optar per representar en uns murals  tota la informació que van anar investigant durant totes les sessions per després poder fer la seva exposició per grups cooperatius.

Finalment, va arribar el dia de l’exposició oral de tot aquest procés, calia explicar tot el que havien descobert i presentar el que havien elaborat i com ho havien fet.

Havien estat setmanes de redactar textos, repartir la part que havia de dir cadascú i practicar molt!

La motivació, l’emoció, el treball cooperatiu, els alumnes com a protagonistes de l’aprenentatge, l’esforç i sobretot les ganes d’aprendre de cada alumne ha estat la part més positiva d’aquest projecte .