Projecte Cicle Inicial: “Les dents”

Aquest projecte té per objectiu descobrir els diferents tipus de dents així com el procés de caiguda de les dents en els infants i els seus motius.

Els i les alumnes de Cicle Inicial han pogut prendre una mica més consciència de la seva higiène bucodental.

El fil conductor d’aquest projecte ha estat l’arribada de la Fada de les Dents a les classes de 1r i 2n d’Educació Primària com a figura motivadora per a realitzar les diferents activitats i propostes plantejades durant les diferents sessions.

A continuació compartirem amb tots vosaltres les imatges del nostre projecte.

Visita de la Fada  de les Dents

Comença el projecte amb l’arribada de la visita màgica de la Fada de les Dents i  la lectura de la seva carta. També fa l’entrega d’un sobre amb les propostes  pels diferents cursos i per grups cooperatius.

L’activitat consisteix en realitzar un  puzzle amb la pregunta repte: “Per què em cauen les dents?” .

A més a més, els hi proporciona una gràfica per anar comptant quantes dents els hi ha caigut a cadascú.

2n

• Activitat: Descobrim la pregunta repte fent un puzzzle! : “Per què em cauen les dents?”

2n

• Activitat: “Què sabem?” i “Què volem saber?” . Iniciem el treball del projecte a partir d’una conversa on els i les alumnes expliquen allò que saben de les dents, què els agradaria aprendre i també comentem com ho investigarem.  Fem una pluja d’idees entre tots i totes a la pissarra i així poder elaborar les preguntes que hauran d’investigar i hauran d’anar resolent.
  • Activitat: Fem d’investigadors! Repartim les diferents preguntes que els i les alumnes hauran d’ investigar. Aquesta informació l’ensenyem i expliquem als companys i després la deixem al racó de les dents  en forma de mural per consultar-la sempre que calgui.

1r

Fem l’exposició de la investigació que han fet a casa i el material que han elaborat per poder donar resposta a  la  pregunta que havien de resoldre.

• Activitat: Quantes dents m’han caigut?

Els nens i nens han anat elaborant una gràfica que ens permetrà comptar quantes dents ens han caigut a cadascú.

Han enganxat una dent de paper a cada casella que toca i algú ens ha volgut explicar i compartir qui se les va emportar de sota el coixí i què els va deixar a canvi…

2n

Activitat: Quant són 20 dents?

Per saber quant són 20 dents hem fet una fila de 10 xinxetes de plàstic i després una altra amb 10 més. Al final els hem comptat tots junts. També hem retallat 20 dents d’una tira de paper i els hem enganxat en una boca, primer 10 i després 10 més.

2n

• Experiment: Com és una dent per dins?

La Fada de les Dents ens explica com és una dent per dins i ens ho compara amb les diferents parts d’un ou dur.

• Activitat: Com és una dent per dins? Després ho treballem a la classe amb el nostre grup cooperatiu fent una fitxa on han de retallar i enganxar  les parts de la dent: CORONA, GENIVA, ARREL POLPA, DENTINA i ESMALT.

2n

• Activitat: Mirem la pel·lícula “Doctor Rabbit y los defensores dentales”

És una peli molt divertida que explica molt clarament què passa si no ens rentem les dents després de cada àpat.

També hem realitzat una fitxa dels nostres herois dentals preferits.

2n

• Activitat: Quins aliments són BONS o DOLENTS per les nostres dents? Classifiquem diferents tipus aliments per grups cooperatius.

.

• Activitat: Visita de la  higienista Dental. Per reforçar el treball que l’alumnat ha estat fent sobre les dents, hem tingut la visita de la Miriam. La higienista dental  ha compartit coneixements, els ha explicat la importància de cuidar les nostres dents i els ha ensenyat com se les han de rentar correctament.

2n

• Activitat: Observem dents de veritat. En Kamal de 1r d’E.P ha portat una dent seva de llet de veritat i l’han estat observant tots i totes amb lupa.
  • 1r
  • 2n

• Activitat: La Fada de les dents felicita a l’alumnat pel producte final del projecte  en forma de mural que han realitzat a l’aula on els i les alumnes han anat recollint les conclusions de les recerques i ha quedat reflectit tot el que han après de les dents. També els hi ha formulat la pregunta repte ” Per què se’ns cauen les dents?” per assegurar-se que han entès el missatge i han estat atents durant totes les sessions. Els nens i nenes de 1r i 2n responen correctament: ” Perquè les nostres dents de llet no són les definitives”

2n

• Com a tancament del projecte, la Fada de les Dents fa l’entrega dels diplomes d’higiene bucodental als alumnes de Cicle Inicial. Tots i totes  han après a cuidar i tenir les seves dentetes una mica més sanes, més netes i més fortes!

2n

GRÀCIES A TOTHOM PER HAVER PARTICIPAT!