Emocions.

De què serveix que un/a nen/a sàpiga on està Neptú si després no sap què fer amb la seva tristesa, la seva ràbia o la seva por? 

A l’ escola, tenim clar que les emocions formen part de la persona des que neix i que s’han de saber reconèixer i gestionar. No només les pròpies sino també les de les altres persones. És per això que fem activitats encaminades a que els nostres infants siguin competents emocionalment.

Aquí teniu una mostra del que hem fet aquest trimestre.

I3

Durant aquest trimestre hem estat treballant les emocions de l’alegria i la calma. Els nens i nenes d’ I3 hem estat parlant sobre què ens agrada fer i què ens fa feliços. Al llarg d’aquestes converses van sorgir coses molt maques com: anar en bicicleta, jugar amb els companys/es de classe, jugar amb els pares i les mares, pintar, jugar amb les motos els divendres al pati, fer psicomotricitat, que ens expliquin contes, ballar…

    

També hem estat parlant sobre la calma i què és allò que ens transmet calma i han estat sorgint coses com: passar una ploma per la cara, escoltar música de piano, estar estirats i respirant tranquils i tranquil·les, fer-nos abraçades… Amb tot aquest recull d’idees vam tenir la meravellosa idea de crear el nostre “racó de la calma”. Els infants poden anar a aquell racó que és tan màgic per calmar-se o descansar quan estiguin una mica nerviosos i nervioses. En aquest racó hem enganxat els petit monstre de colors quan està en calma (pintat de color verd pels infants de l’aula) i anem posant fotografies d’aquells moments que ens porten a la calma o que ens fan estar contents i contentes per recordar vivències precioses a l’escola.

I4

Durant aquest trimestre els nens/es de P4 hem treballat les emocions acompanyats pel Monstre de Colors i en aquest trimestre hem treballat l’Alegria i la Calma.

Per l’Alegria vam pintar uns monstres de colors de color groc ja que, segons el Monstre de Colors, aquest és el color que representa aquesta emoció. També vam omplir un pot amb dibuixos fets pels nens sobre accions que els hi feien sentir alegria: cantar, passejar amb els seus pares, dinar amb la seva familia, jugar amb la pilota, jugar amb les nines, que la mare m’expliqui contes.

Amb l’emoció de la Calma vam aprendre una cançó que ens porta a la tranquil.litat i a la calma. També vam pensar quines eren les coses que ens feien sentir la calma i vam omplir un pot amb els dibuixos dels nens fent aquestes accions.

I5

Durant aquest trimestre, els nens i les nenes de la classe dels Elefants han treballat les emocions de l´Alegria i de la Calma. Després de llegir el conte del Monstre de Colors, van pintar de color verd el monstre de la calma i van ficar en el pot totes aquelles situacions que els produeix aquesta emoció, com ara, escoltar música, sentir el cantar dels ocellets, estar amb la mare…

També van fer el seu Pot de la Calma, en el què han ficat aigua, purpurina, colorant, estrelletes…i que s´han emportat a casa.

Cicle Inicial

El Monstre de Colors
Durant aquest trimestre, l’objectiu de les sessions d’Educació Emocional a Cicle Inicial han estat ajudar i proporcionar eines als i les alumnes per a gestionar l’ALEGRIA i la CALMA a través del
conte del “Monstre de Colors”.
Els alumnes han pintat el monstre de l’alegria de color GROC i el de la calma de color VERD i també han fet una activitat inicial de pluja d’idees on entre tots i totes han verbalitzat quines eren
les seves “alegries” i què els hi proporcionava “calma”.
A continuació hem buscat les imatges de les pors i de la calma que han sortit, les han pintat  i les han enganxat en el pot del monstre de color corresponent que tenim a la porta de cada l’aula.
A més a més han realizat algunes activitats dinàmiques d’escolta interior, visualització, relaxació guiada, contemplació i expressió creativa.
Algunes d’aquestes fitxes les hem anat compartint en el mural de l’entrada de l’escola:
1r
2n
                     
Projecte ColaCao
Realitzen l’activitat creativa “ARA SOC TU!” on l’alumnat treballa la diversitat i la tolerància, el respecte a les diferències i l’empatia, i també el saber posar-se en el lloc d’altres, a més d’enfortir el
desenvolupament personal de cada nen i nena, afavorint la convivència entre els companys/es.
1r
2n

 

1r i 2n

  • Taller “Junts contra l’assetjament” realitzat per monitores del programa.

3r

Durant aquest trimestre, els alumnes de tercer hem treballat la Calma i l’Alegria com a dues de les emocions més interesants que ens poden despertar en el dia a dia.

L’alegria l’hem trobat en gran varietat d’activitats que hem realitzat a classe i en el dia a dia de moltes de les coses que fem. La Calma, ens ha costat una miqueta més de determinar quines activitats ens porten a aquesta emoció, però finalment, hem sabut representar-la en les diferents activitats plantejades a classe.

4t

Durant aquest trimestre ens hem enfocat amb el treball de les emocions de l’alegria i la calma. Per posar-nos amb contacte amb l’alegria vam començar pensant tot allò que ens pot originar aquesta emoció. Després vam confeccionar una taula per a comprovar les coincidències dins l’aula. Vam veure vídeos, un sobre què provoca l’alegria al nostre cos i un altre per reflexionar si l’alegria és sempre positiva. Finalment, vam fer uns dibuixos per il·lustrar el mural de les emocions.  Amb l’emoció de la calma vam seguir el mateix esquema.

També relacionat amb les emocions, hem estat duent a terme algunes sessions del programa ‘Somos Únicos’ de Cola Cao, amb el qual hem treballat la valoració d’un mateix i l’empatia cap als altres.

Aquest trimestre els alumnes de 5è hem treballat l’educació emocional seguint dos fils conductors, com al primer trimestre. D’una banda, en relació amb el projecte del monstre de colors, aquest trimestre hem treballat les emocions de la l’alegria i la calma a partir de diferents dinàmiques on els alumnes han pogut compartir aquelles coses, persones i moments que els feien sentir aquestes emocions. Després les hem plasmat en els pots corresponents i els hem penjat a la porta de l’aula.

D’altra banda, seguint amb el projecte anual de Somos Únic@s de ColaCao, al llarg d’aquest trimestre hem anat fent diferents activitats en les quals hem treballat els conceptes de respecte, tolerància, assertivitat i empatia, des de l’enfocament de la convivència del grup.

Ens encanta aprendre sobre nosaltres mateixos per a millorar cada dia!

Després de les diferents sessions sobre diferents temes que tenien a veure amb les emocions i les competències emocionals dels infants, tant a escala interpersonal com a escala intrapersonal, es van dur a terme certes sessions del projecte “som únics de Cola Cao”. Projecte innovador de la marca de xocolata en pols que té com a únic objectiu eliminar l’assetjament escolar i el ‘bullying‘ de les nostres aules.
Amb aquestes sessions del projecte, vam poder veure diferents elements a escala teòrica i pràctic, i així vam poder posar en pràctica com respondrien els infants davant de situacions on els fan bullying o on un company o companya ataca a una tercera persona per intentar fer col·lectivament una acció d’assetjament.
La part teòrica i pràctica els va anar molt bé, i sembla que els va ajudar a detectar aquestes situacions i conscienciar-se molt més sobre aquesta problemàtica en aquest aspecte digital tan actual avui dia.