Com treballem la llengua a cicle superior? Un parell d’exemples

En aquesta entrada, us volem explicar de manera molt resumida com hem treballat la llengua des de tots els seus vessants (comprensió i expressió oral, comprensió lectora i expressió escrita -incloses l’ortografia, la gramàtica i la pressentació-) en dos projectes que hem fet a cicle superior: inventar una notícia falsa sobre extraterrestres i crear una llegenda ambientada a Guardiola.

El projecte d’inventar una notícia falsa va sorgir d’una dinàmica que vam fer a començament de curs per decidir quin projecte volíem durant el mes d’octubre. Per triar-lo els infants de 5è i 6è van haver de llegir llibres i revistes i escoltar vídeos per triar quins temes els interessaven i després argumentar davant dels companys perquè creien que podien ser interessants d’aprendre. Un cop feta aquesta feina es va consensuar un tema, els extraterrestres, que, amb ajuda dels mestres, van convertir en un repte: inventar una notícia falsa sobre els extraterrestres amb l’objectiu de compartir-la a les xarxes socials i després explicar perquè era falsa i com ho hem de fer per detectar les fake news.

Un cop definit el repte, es van documentar per conèixer els dos temes tractats: l’univers i la possible existència de vida i les fake news. Per fer-ho van haver d’extreure informació de vídeos i notícies escrites (en català, castellà i anglès), analitzant amb detall la que trobaven per decidir si podia ser útil per escriure la notícia. Després de seleccionar-la, la van haver de resumir amb les seves pròpies paraules per deixar-la a punt per redactar-la.

Amb tota la informació sintetitzada van passar a la fase d’escriptura. Tots junts van acordar l’estructura que havia de tenir la notícia. Després, per grups, van fer-ne un esborrany i finalment cada infant va escriure la seva pròpia de manera individual. De totes les notícies que van redactar vam fer-ne una que tractés el contingut de manera rigorosa i contingués els elements necessaris per ser una notícia falsa sense que ho sembles.

Finalment la van enviar juntament amb els consells per detectar fake news que van aprendre.

Es detecta vida a l’univers

Pel que fa a la llegenda, en aquest cas els mestres vam proposar crear una llegenda ambientada a Guardiola, en aquest cas escrita en llengua castellana. Per fer-ho els infants en van llegir tres (les bruixes del Pedraforca, los amantes de Teruel i Robin Hood). Després, per grups, van observar les característiques pròpies d’aquest tipus de textos i ho van consensuar amb tot el grup per acordar què havien de tenir en compte quan escrivissin la seva llegenda (que estigués basada en algun fet real, que fos molt emocional i que seguís una estructura narrativa). Finalment cada grup en va inventar una que va llegir a la resta de la classe en veu alta.

La escuela abandonada de Guardiola

Per descomptat que cada docent pot defensar i aplicar la manera de treballar que vulgui per assolir els objectius que marca el currículum. Nosaltres seguirem defensant i aplicant el treball per projectes perquè hem comprovat una vegada i una altra que tots els infants evolucionen i que és el millor sistema  inventat fins ara per aprendre d’una manera integral i amb sentit.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *