Metodologia a les aules

Projectes

Una de les metodologies d’aprenentatge que utilitzem a primària és fer projectes. L’alumnat d’infantil, tot i no fer projectes, s’inicia en aquesta metodologia fent petites investigacions quan sorgeixen a l’aula al voltant d’algun objecte o fet d’interès.

La metodologia de treball per projectes consisteix a treballar de manera interdisciplinària i globalitzada les diferents àrees del currículum de primària, escollint temes d’interès pels alumnes i construint el que volem descobrir i investigar juntament amb els infants de tal manera que ells siguin els protagonistes del seu aprenentatge. El mestre se situa en una posició d’acompanyant tant de l’elecció dels temes com del procés i, alhora, proposa activitats que provoquin interès i motivin l’aprenentatge. Generalment, els projectes s’inicien amb una bona pregunta d’investigació i finalitzen amb un producte final que inclou la conclusió de la recerca.

En aquestes sessions, es combina la reflexió en gran grup, el treball individual i el treball en petit grup, tot i que aquest últim té un paper molt important. A partir de treballar en equip podem potenciar que els i les infants adquireixin competències com el respecte per les idees dels altres, poder consensuar idees comunes, la responsabilitat i el compromís amb el grup, la gestió del mateix aprenentatge o la concentració.

Aquest curs hem continuat amb el  projecte de l’artista on ens centrarem en el treball de l’escultura

Espai Àgora

Cada dia després del pati tots els grups fan el que en diem espai Àgora. Aquest consisteix en sessions de grup sencer en les que tres dies a la setmana treballem les especialitats de música, educació física i anglès i els altres dos dies a la setmana els infants fan un treball més sistemàtic de matemàtiques i llengua. Cal tenir en compte que totes aquestes àrees es treballen en altres moments de la setmana sigui en els projectes o durant els espais d’edat.

Espais d’edat

Els espais d’edat consisteixen en unes sessions de treball molt autònom que es realitzen a cada grup segons el seu curs i nivell. Els mestres posem a l’abast dels infants un seguit de propostes d’activitats les quals estan pensades i organitzades per poder treballar tot allò que no surt a la resta de metodologies utilitzades a l’escola. Aquestes propostes poden ser més dirigides o més obertes i es col·loquen a l’aula d’una manera vistosa que convidi als infants a interessar-se. Les propostes disposen d’unes instruccions i dels materials necessaris per a fer-les. Durant l’any es van canviant i actualitzant en funció dels interessos d’aprenentatge. Generalment, són propostes de llengua, matemàtiques i art plàstic.

La dinàmica de l’aula consisteix en que els infants, de manera autònoma i individual, cada dia decideixen quines activitats volen fer en funció dels seus interessos d’aprenentatge. El mestre acompanya aquestes decisions reflexionant amb els nens i nenes sobre aquells aspectes que necessiten millorar. A més a més, tot i que el treball és autònom, el mestre va acompanyant les diferents propostes quan l’alumnat ho necessita.

Al final de la sessió es fa una rotllana on els nens i nenes comparteixen el què han fet, el procés que han seguit, els aprenentatges, descobriments, dificultats que han tingut… amb la resta de companys i companyes del grup. Aquest moment permet fer als infants més conscients del seu procés d’aprenentatge alhora que permet compartir estratègies o tècniques que hagin utilitzat.

Ambients

L’ús dels ambients d’aprenentatge és una estratègia metodològica i organitzativa que ens ofereix la possibilitat de posar a l’abast dels infants propostes estimulants, riques i variades que prèviament hem dissenyat i disposat d’una forma curosa. Això ens permet captar l’interès de l’infant a partir de l’experimentació, la manipulació i el joc, i generar preguntes que l’ajudin a descobrir el món que l’envolta.

A l’escola tenim un seguit d’ambients destinats a l’alumnat de primària i uns espais destinats als infants d’educació infantil. Hi ha ambients relacionats amb les matemàtiques, la llengua, les ciències, la geografia i la història, la tecnologia, l’art i el moviment.

A l’inici de la sessió cada infant decideix a quin ambient vol anar i hi serà durant tota la sessió. El docent acompanya la decisió per tal que els infants vagin passant per tots els ambients. A cada ambient s’hi trobaran infants barrejats de les diferents edats.

Un cop a l’ambient trobaran diferents propostes per poder experimentar i descobrir. Els materials es troben curosament ordenats i presentats per tal que puguin despertar i provocar l’interès i generar l’aprenentatge. Durant la sessió el mestre acompanya als infants fent preguntes i, alhora, observa i anota com evoluciona el procés d’aprenentatge de cada infant.

En finalitzar la sessió es fa una rotllana per poder compartir allò que ha passat, igual que en el cas dels espais d’edat.