EL REIXAC EXPORTADOR D’ENERGIA

El divendres 16 de desembre, el Cap de serveis municipal, mobilitat, via pública i transició energètica de l’ajuntament de Montcada i Reixac, en Josep Pubill ens va visitar per a parlar sobre les plaques fotovoltàiques instal·lades a l’escola.

L’electricitat, des de les fonts d’energia capaces de crear-la, a  la seva distribució, aplicació, etc, ha estat un tema molt treballat al projecte sobre energies que han realitzat a les classes de 6è a Coneixement del Medi.

Les plaques fotovoltàiques que tenim a la nostra escola, ja fa uns anys que produeixen electricitat i permeten, no només que l’escola sigui energèticament autosuficient, sinó que exporti energia per a diverses instal·lacions municipals, com ara el Pavelló, la Casa de la Vila o l’enllumenat públic. Energia  renovable, sostenible i neta, ja que la seva producció no ha generat residus. A més, va ser capdavantera a la població, i ara ja hi ha instal·lacions en altres dues escoles.

Fem una mica d’història: després d’un estudi exhaustiu de viabilitat, el 2018 el consistori va decidir construir a la coberta del Reixac la primera instal·lació municipal de plaques solars al municipi. Les plaques ocupen 312m2 i reben moltes hores de sol directe. Des del 2019 estan en funcionament i en poc temps quedarà amortitzada la inversió inicial. A part de l’important estalvi econòmic per al consistori, el més important és que per a obtenir aquesta energia no hem generat residus que malmetin el nostre planeta.

És aquesta la segona vegada que el Josep es reuneix amb l’alumnat de l’escola per a explicar-nos el funcionament, l’origen, el material del que estan fetes les plaques, els kilowats que produeixen, com i quan ho fan, com es produeix l’intercanvi d’electrons que la genera…, i moltes qüestions superinteressants. També per a contestar amablement totes aquelles preguntes que els nostres curiosos nois i noies, encuriosits, li van anar formulant.

Acabem l’article amb una de les seves sàbies recomanacions: per arribar als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) el 2030 necessitem no tan sols crear energia neta, sinó també estalviar i reduir el nostre consum d’energia.

Un plaer tenir-te amb nosaltres, gràcies Josep!