UN VIATGE EDUCATIU PER SENTIR, VIURE I EXPERIMENTAR LES PROBLEMÀTIQUES DELS ORANGUTANS A LA SELVA DE BORNEO

Aquests dies amb els alumnes de 5è hem estat treballant la problemàtica que estan vivint els orangutans i altres animals que viuen a les zones boscoses tropicals degut als problemes de la sobreexplotació del terreny per donar pas a enormes extensions de terreny per elaborar oli de palma amb la corresponent tala d’arbres i la desforestació que comporta la destrucció de l’hàbitat de moltes espècies animals, especialment el dels orangutans de la selva de Borneo.

A més a més d’aquesta tala d’arbres hem vist que un altre problema existent en aquestes zones és també la captura de cries d’animals salvatges per vendre com animals de companyia i el gran negoci que hi ha darrera d’aquestes màfies de persones que afecten enormement les espècies d’animals que ja es troben en perill d’extinció.

Conte sobre la vida de Jane GoodallDavant d’aquesta problemàtica que els alumnes van viure de manera molt intensa arrel de les activitats prèvies a l’obra (art amb sorra) “Jojo” de la companyia “Ytuquepintas” (inclosa dins del projecte “Anem al teatre”), els alumnes van fer un treball d’investigació sobre la vida dels orangutans (lectura de llibres, visites a pàgines web, xerrada amb una mestra de l’escola que havia viatjat a Borneo i havia apadrinat un orangutà anomenat Archie, contactes amb la Fundació Mona, lectura i investigació sobre la vida de la Jane Goodall, científica i historiadora de la vida dels ximpanzés…), escriptura de poemes a partir de l’obra “Jojo”… Amb tota aquesta informació van crear un conte molt bonic escrit en primera persona que van titular “LA MEVA HISTÒRIA A LA SELVA” i, seguidament, van preparar el guió, van gravar-ne la seva lectura i van començar a planificar la gravació de la seva història a través de dos personatges principals (dos peluixos que actualment teni a la nostra aula): l’Archie i en Jango.

Mostra d’alguns poemes inspirats amb l’obra “Jojo” de la companyia “Ytuquepintes”:


Imatge de l'Archie a la vida realLa mestra d’EI4 que va apadrinar l’Archie a l’illa de Borneo ha explicat a tots els nens i nenes de 5è després de viure l’experiència d’un viatge a l’illa de Borneo. Ella mateixa va fer les imatges i els vídeos. Ens va explicar el problema amb les grans extensions d’oli de palma, la repoblació de la selva amb plantada d’arbres, la feina dels centres de recuperació d’orangutans, la vida a la llar d’infants dels orangutans orfes, l’alliberament de tortugues, els animals que viuen a la selva i que surten a la nit, la vida de les persones que viuen a l’illa, les actuacions que podem fer per ajudar a salvar el nostre planeta…GRÀCIES ÈRICA, ha estat una experiència molt enriquidora.

Vídeo amb les imatges i la presentació que l’Èrica:

PRESENTACIÓ DE L’ÈRICA EN FORMAT PDF DIGITAL

Recull de textos que resumeixen les explicacions de l’Èrica per part dels alumnes a partir de la seva presentació digital. Aquest recull el vam regala a l’Èrica en agraïment a la seva visita:

Els mateixos alumnes van crear les diferents escenes basant-se en la història que havien enregistrat a través de tècniques ben diverses com els titelles, la imatge fixa i la imatge en moviment (stop motion) així com l’ús de diferents plans a l’hora degravar (pla detall, pla general, primer pla…) segons el que volien destacar i fer arribar a l’espectador. Els protagonistes són l’Archie (organgutan mascle adult) i en Jango (un petit orangutan fill de l’Archie). Els noms dels personatges els van inventar els alumnes decidits en assemblea de grup.

Escena del curtmetratge “La meva vida a la selva”

El resultat, és un curtmetratge que pretén canviar consciències sobre la protecció del medi ambient i donar el missatge que nosaltres, els humans, hi tenim molt a dir i molt a fer i que podem ser uns grans activistes envers la protecció de l’hàbitat dels animals qeu es troben en perill d’extinció però també del nostre entorn més proper.

Us convidem a gaudir d’aquest curtmetratge que intenta reflectir amb la màxima fidelitat la vida dels orangutans a la selva de Borneo. Es tracta d’un vídeo molt “casolà” realitzat pels mateixos nens i nenes íntegrament al pati de l’escola i amb els seus propis mitjans tant tècnics com també de recerca dels protagonistes o d’elements que complementessin les diferents escenes.

Esperem que us agradi!

Trailer de la pel·lícula:

Curtmetratge sencer:

HISTÒRIA DE L’ARCHIE CREADA PER TOT EL GRUP D’ALUMNES DE 5È

ACTIVITATS I PASSATEMPS PER TREBALLAR LA COMPRENSIÓ LECTORA DE LA HISTÒRIA CREADA PELS ALUMNES:

MOTS ENCREUATS (amb resposta): www.educima.com/crosswords/la_meva_historia_a_la_selva-4917bdee341a9ab828ad30f3b5a36781

SOPA DE LLETRES (amb resposta): www.educima.com/wordsearches/la_meva_historia_a_la_selva-05dff61d41579a752b43b35f160c5b17

LABERINT:

ESCRIPTURA CREATIVA: ENTREVISTA A L’ARCHIE. DOCUMENT PER IMPRIMIR.

DOCUMENT DE L’ENTREVISTA PER ESCRIURE DE MANERA DIGITAL (creat amb el programa PDFEscape): https://drive.google.com/file/d/1hawsZCe5bSBf_iGRt2HAjr0dVav2bg3x/view?usp=sharing

CONNEXIÓ AMB LA “FUNDACIÓ MONA”

Amb en Martí de la Fundació Mona hem pogut participar de l’exposició virtual “Els últims primats del planeta”. Hem pogut parlar i aprofundir sobre els primats, la problemàtica que viuen i la feina que fan des de la Fundació. A través de “google earth” ens hem endinsat als seus principals hàbitats i, amb càmeres en directe, hem pogut viatjar per les instal·lacions i veure els primats que conviuen al seu centre. La majoria provenen del món de l’espectacle o bé els han rescatat de la seva vida en captivitat. Una experiència molt gratificant amb la qual hem après moltíssim. Una bona manera de tancar aquest fantàstic projecte.

Gràcies a la Fundació també hem pogut veure que, el nostre curtmetratge, té moltes similituds a la vida real dels animals que viuen al centre i que, si el petit Jango, s’hagués quedat orfe, molt probablement el seu destí, amb una mica de fortuna, hagués estat un centre com el de la Fundació Mona.

En Martí també ens va resoldre molts dubtes dels nens i nenes: si al centre fan criar els primats, si és veritat que mengen plàtans, si poden retornar al seu entorn natural, com és una missió de rescat, com es socialitzen i què aprenen a la fundació…

Aquí teniu un petit resum de la seva fantàstica xerrada:

VÍDEO-RESUM DE TOT EL PROJECTE EN 3′

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>