Autorització per al procediment de gestió de casos i contactes de la COVID-19 als centres educatius

El Departament de Salut informa a les famílies del procediment de gestió de casos i contactes de la COVID-19 als centres educatius i demana l’autorització: 20200916_Autoritzacions_Families_Inici_Curs

Us adjuntem el comunicat:

Comença un curs escolar diferent. És fonamental fer-hi front perquè la represa de l’escola és cabdal per als infants i adolescents.

S’ha fet una gran tasca per fer dels centres educatius un entorn segur. Ara bé, a les escoles sabem que hi haurà casos de COVID-19 i que caldrà fer aïllaments i quarantenes. Per poder controlar la situació, és essencial comptar amb la implicació de les famílies i seguir escrupolosament les instruccions, aplicant totes les mesures de prevenció (també a les entrades i sortides dels centres) i fent bé aquests períodes de confinament preventiu quan calgui.

Aquests aïllaments i quarantenes es fan per poder tallar les cadenes de transmissió i són cabdals per evitar que la malaltia s’estengui. També és molt important que els contactes estrets d’un cas confirmat es facin una PCR (i un test d’anticossos si cal) perquè això ens permet detectar casos asimptomàtics i tallar altres cadenes de transmissió.

Els períodes obligatoris d’aïllament i quarantena són:

• Els casos confirmats, encara que siguin asimptomàtics, han de fer aïllament a casa durant 10 dies i en tot cas, abans d’anar a l’escola han d’estar 3 dies sense símptomes.
  • En els contactes estrets, l’aïllament (que en aquest cas s’anomena quarantena) s’ha de realitzar 14 dies perquè és el període d’incubació del virus. Independentment que la seva PCR sigui negativa, la quarantena s’ha de mantenir igualment durant 14 dies perquè una PCR negativa no descarta que la malaltia es desenvolupi més tard (fins al 14è dia).

Com cada any, serà freqüent que hi hagi infants amb febre o altres símptomes compatibles amb la COVID-19. Quan sigui així, caldrà anar al CAP, on s’indicarà la necessitat de fer o no una PCR. Si es fa la PCR, el cas sospitós i els/les germans/es que vagin a la mateixa escola s’han de quedar a casa. La resta de companys de la classe del cas sospitós i de la classe dels/ de les germans/es, han de seguir fent vida normal i han d’acudir amb normalitat a l’escola. Fins i tot, encara que el resultat de la PCR surti positiu, la resta de companys/es han d’anar a l’escola i serà la direcció del centre educatiu, per indicació del Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial, qui indicarà quan han de deixar d’anar a classe i fins a quina data. La presa de mostres dels companys/es i professionals que hagin estat contactes estrets del cas es realitzarà de forma preferent al centre educatiu, de forma centralitzada o al lloc on es comuniqui. Si es realitza la PCR a l’escola, des de la direcció del centre, es comunicarà a les famílies.

El resultat d’aquestes proves es comunicarà per SMS o telefònicament. En els casos de contactes estrets que la PCR sigui positiva pot estar indicat fer un test d’anticossos per descartar que no es tracti d’un procés ja passat i curat. També pot ser necessari fer cribratges a tot un centre escolar, tant sigui per acumulació de casos positius, com per una alta incidència de la malaltia a la zona. Si el vostre fill o filla ja ha passat la malaltia en els últims 6 mesos, confirmada per PCR o per serologia IgG, no cal que es torni a fer la prova ni realitzi quarantenes si hi ha algun cas positiu al seu entorn, per tant no li realitzarem ni el cribratge ni l’estudi de contactes.

Així doncs, us adrecem aquest escrit per demanar la vostra autorització per venir a fer una prova de PCR al/la vostre/a fill o filla (mitjançant l’obtenció d’una mostra del nas amb un escovilló) i si es considerés adient, fer també un test d’anticossos (en aquest cas amb una punxada al dit per extreure una gota de sang capil·lar). En cas de ser menors emancipats i adolescents de més de setze anys capaços, el menor haurà de donar personalment el seu consentiment. Si no es realitza la prova PCR caldrà mantenir quarantena domiciliària durant 14 dies. Els/les pares/mares/tutors legals o els majors de 16 anys, es reserven el dret de modificar l’autorització o denegar una prova PCR concreta.

Us demanem també que ens ompliu en el requadre corresponent les vostres dades, el telèfon o telèfons de contacte als quals voleu que contactem amb vosaltres i que ens autoritzeu a realitzar aquests enviaments. Així mateix, tots els resultats, tant positius com negatius, quedaran publicats a la història clínica del vostre/a fill/a i els podeu consultar a través de La Meva Salut. Si encara no disposeu de l’aplicació de La Meva Salut us recomanem que us hi doneu d’alta a través del següent enllaç:https://lamevasalut.gencat.cat/registra-t.

Us informem que per tal de gestionar el control i gestió dels casos i contactes en l’àmbit escolar, entre Educació i Salut es compartiran les dades identificatives i de resultats de les proves practicades, d’acord amb la normativa de protecció de dades.

Us agraïm per endavant la vostra col·laboració.

Departament de Salut