Projecte educatiu

El Projecte educatiu

La legislació vigent preveu que tots els centres elaborin els seus documents de gestió, com a eines eficaces que els han de permetre un exercici responsable de l’autonomia reconeguda. Aquests documents són els següents:

• El projecte educatiu del centre (PEC), que inclou el projecte lingüístic (PL).
  • Les normes d’organització i funcionament del centre (NOFC).
  • El projecte de direcció (PdD).
  • La programació general anual (PGA).
  • L’avaluació de l’assoliment dels objectius previstos en la PGA, recollits en la memòria anual (MA) corresponent.

L’escola elabora per al seu funcionament aquest documents que desenvolupen la normativa vigent i l’adapten a la realitat del centre i/o a les necessitats del resultat de la pràctica docent.

Per a nosaltres un document no és una simple translació mecànica de la normativa, és el resultat d’un llarg i estudiat procés de reflexió, debat i consens basat en el principi del treball en equip.

Alguns estan publicats aquí mateix i la resta dels documents esta disponibles per a la comunitat educativa, però no són de caràcter públic, perquè poden contenir dades sensibles.

El projecte educatiu de centre (PEC)

És el document on s’expressa l’autonomia del centre i on es recullen les principals definicions de l’escola, on es fixen els objectius generals i on es plantegen les formes d’assolir-los. Igualment marca les línies organitzatives i estableix el principis de participació que són desenvolupats en documents més específics. És a dir, és l’element vertebrador del centre i de l’activitat que es duu a terme. La darrera revisió data del gener del 2015. Estem treballant en la seva actualització.

El projecte educatiu inclou els següents projectes:

1. El projecte lingüístic (PLC)

El Projecte Lingüístic defineix el tractament de les diferents llengües en el centre, les decisions metodològiques i didàctiques i els aspectes d’organització i de gestió que tinguin repercussions lingüístiques.

La llengua catalana és la llengua vehicular i d’aprenentatge en el centre i d’ús habitual a tots els espais del centre, en la relació amb la comunitat educativa (tal com la legislació educativa estableix). També regula el treball de la llengua castellana i de la llengua anglesa.

b. El projecte de convivència (PdC)

El Projecte de convivència recull les accions que el centre educatiu desenvolupa per capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat educativa per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. Aquestes accions estan adreçades a la millora de la convivència en diversos àmbits i nivells d’actuació.

c. El pla digital (EDC)

Recull els criteris per planificar el desplegament i la inserció de les tecnologies digitals en els àmbits educatiu, administratiu i comunicatiu, com a referent per a l’elaboració de l’estratègia digital del centre.

Les normes d’organització i funcionament del centre (NOFC)

És el document que recull de manera ordenada els preceptes que regeixen la nostra organització i les interrelacions de la vida escolar. Recull el conjunt d’acords i decisions d’organització i de funcionament que s’hi adopten per fer possible, en el dia a dia, el treball educatiu i de gestió que permet assolir els objectius proposats en el projecte educatiu del centre i en la seva programació anual. També recull les funcions, els drets i els deures dels diferents sectors que formen l’escola.
El conjunt de normes d’organització i funcionament del centre han de ser coherents amb els principis, valors, objectius i criteris educatius que el centre determina en el seu projecte educatiu. Correspon al consell escolar, aprovar les normes d’organització i funcionament i les seves modificacions. Es poden aprovar globalment o per parts. L’última data de revisió ha estat a 21 d’abril de 2015.