8 DE MARÇ: LA DONA I L’ESPORT

LES DONES I L’ESPORT

L’accés de les dones a l’àmbit esportiu ha estat tardà i ple de dificultats, obligant-les a superar molts obstacles i estereotips socials i culturals.

Tot i que la  participació de les dones en l’esport ha crescut de manera exponencial al llarg dels últims anys, la desigualtat de condicions se segueix manifestant en molts aspectes: mitjans materials, instal·lacions, horaris, espònsors i, naturalment, sous (en els pocs casos en què n’hi ha).

La societat té definits esports que semblen més apropiats per a nois, com ara el futbol, l’handbol, o la lluita, mentre que altres esports semblen més apropiats per a noies, com ara la gimnàstica rítmica o el patinatge artístic. El masculí s’associa a competitivitat, agressivitat i independència i el femení a estereotips vinculats amb la submissió, l’ordre o la passivitat. Aquests indicadors d’estereotips socials influeixen en el comportament de les persones.

Perviu un masclisme que segueix considerant la dona com un ésser inferior. Malgrat els creixents èxits internacionals de les esportistes, el camí a recórrer per a la igualtat real encara és llarg.

El 8 de març celebrem el dia de la dona i l’esport

Volem que  els nostres infants tinguin consciència del que succeeix a la nostra societat i hem aprofitat el 8 de març, Dia Internacional de les Dones, per treballar a l’escola el dia de la dona i l’esport. Amb material que l’equip de mestres del centre ha elaborat, hem pogut visualitzar imatges i alguns vídeos amb l’alumnat a les aules, per tal de generar conversa, diàlegs i reflexions sobre la igualtat de gènere als esports. A partir d’aquest diàleg, han aparegut algunes d’aquestes inquietuds:

• L’esport és cosa d’homes?
  • Hi ha vida més enllà del futbol?
  • Les dones fan esport?
  • Quins referents esportius femenins coneixem?
  • Per què no existeix el dia de l’home?
  • Per què se celebra el dia de la dona?

A més a més, per donar visibilitat a les dones esportistes, hem buscat referents nacionals i internacionals diverses per cada cicle i hem jugat amb els grups-classe segons l’esport de la referent.

A continuació, us deixem algunes imatges de les activitats realitzades: