ESCOLES PER LA IGUALTAT I LA DIVERSITAT
És un programa de formació i acompanyament als centres públics i concertats basat en la Mesura de Govern de l’Ajuntament de Barcelona de juliol de 2014 per a la implementació d’un programa de prevenció de les relacions abusives, la violència masclista, la discriminació racial i la discriminació per diversitat funcional, sexual, de gènere, identitat, orientació sexual i ètnic-cultural i religiosa adreçat a les comunitats educatives de centres públics i concertats d’infantil, primària i secundària de la ciutat de Barcelona.
El programa pivota sobre tres eixos:
- Diversitat afectiva sexual i de gènere.
- Diversitat d’origen cultural i religiosa.
- Diversitat funcional.
CONTEXT
El programa es va iniciar de forma pilot el curs 2014 – 15 amb la participació d’11 centres educatius (6 escoles i 5 instituts), públic i concertats. El treball s’ha desenvolupat en dues fases, una primera a nivell interna de centre i una segona amb la comunitat educativa i l’entorn.
L’avaluació del programa ha estat feta per la Universitat de Barcelona amb resultats positius d’assoliment dels objectius.
OBJECTIUS
- Potenciar unes actituds i uns comportaments en les relacions interpersonals que facin
efectius els valors de la igualtat, l’equitat i el respecte en els infants i adolescents de 3 a
16 anys i en el seu entorn proper i les seves famílies. - Evitar l’ aparició i fer una identificació precoç d’ actituds i comportaments abusius,
discriminatoris i/o xenòfobs en les relacions interpersonals. - Oferir a les escoles i instituts accions i recursos per treballar determinades temàtiques,
dins els objectius i prioritats del seu Projecte Educatiu de Centre (PEC), del Programa
de Convivència i del Pla de Direcció.
A QUI VA ADREÇAT
Professorat, alumnat i comunitat educativa dels centres educatius públics i concertats de
Barcelona.
DURADA
Cada centre participa en el programa d’assessorament, formació i acompanyament durant tres
cursos escolars en els quals es realitzaran els tres nivells del programa, el relatiu al professorat,
el d’ alumnat i el treball amb la comunitat educativa del centre.
DESCRIPCIÓ
El programa es desenvoluparà durant tres cursos i consta de dues fases: la primera adreçada al
professorat i alumnat dels centres i la segona a la comunitat educativa.
Els principis orientadors de la metodologia a emprar serien els següents:
• Pedagogia activa.
• Pensament crític.
• Participació reflexiva i compromís ètic.
QUÈ S’ESPERA
S’espera que, en finalitzar, el programa hagi contribuït a:
- Incidir en les creences i els valors d’infants i adolescents de 3 a 16 anys, del professorat
i de les famílies, per tal de potenciar actituds i comportaments que facin efectius els
valors de la igualtat, l’equitat i el respecte, en les relacions interpersonals i que donin
valor a les diferències des d’un marc de relacions igualitari i lliure - Disminuir actituds i comportaments abusius, discriminatoris i/o xenòfobs en les relacions
interpersonals entre nenes i nens, noies i nois, dones i homes, entre persones de
diferents gèneres, procedències, cultures, religions, orientació i identitat sexual,
diversitat familiar, etc. - Augment de la formació i conscienciació de l’alumnat professorat i comunitat educativa
dels centres respecte als tres eixos del programa. - Establir una Xarxa d’escoles per la igualtat i la diversitat.