Els BA2TIS intentem repoblar un formiguer

Els Baltis de segon hem heretat el formiguer dels Baltis de 6è que venien l’any passat a l’escola. Va ser un regal que ens van fer abans de marxar perquè eren els nostres padrins lectors. El regal ens va fer molta il·lusió, però al començar al curs, ens vam adonar que ens calia aprendre moltes coses per a fer bé la tasca encomanada.

Casualment, una mestra de l’escola, ens va venir a explicar que també feia un temps que tenia un formiguer a casa, però que no sabia què havia passat darrerament i només quedava viva la reina.

Ens va proposar si ens volíem fer càrrec del seu formiguer i ens va plantejar si seríem capaços de repoblar el cau amb formigues del formiguer de la classe.

Aquest repte, s’ha convertit en una situació d’aprenentatge molt interessant i ara que ja hem conegut com són les formigues, què necessiten per viure, quins tipus existeixen i com es reprodueixen, és el moment de dur a la pràctica l’experiment.

Per començar, cadascú ha plantejat què faria, quantes formigues i de quin tipus posaria perquè funcionés la convivència amb la reina i seguidament hem fet hipòtesis sobre què podria passar. Algunes de les reflexions han estat les següents:

–          Si posem unes quantes obreres ajudaran a la reina perquè són molt treballadores però potser la reina no les accepta i les ataca.

–          Si posem formigues soldat podrien atacar a la reina i fer-li mal.

–          Ens agradaria posar formigues mascle perquè fecundessin a la reina però ens hem adonat que no n’hi ha cap al formiguer.

–          …

Totes aquestes idees s’han posat en comú  a través d’un debat on tothom ha pogut dir la seva opinió. Finalment hem decidit que per començar és millor posar-ne només d’un tipus per veure què passa. De moment hem posat 5 formigues obreres. Hem hagut de fixar-nos molt bé amb les característiques de cada una per no equivocar-nos. Sort que les soldat tenen el cap gros i són fàcils de reconèixer!

Farem una observació diària per veure què passa i prendrem les decisions que ens semblin més convenients per aconseguir el nostre objectiu.