Sortida a “LA FONT DE LA CANYA”

El dia 5 de novembre els nens/es de CS vam anar al jaciment iber de la “font de la canya”. Vam sortir puntuals de l’escola i vam anar direcció a l’església i després pels camins rurals de Subirats i Avinyonet.
Una vegada al jaciment vam esmorzar i vingueren els dos guies. Ens van explicar les dues parts del jaciment: la part de baix que era un gran magatzem possiblement perquè era la part més freda del poblat. La part de dalt hi trobem una gran quantitat de sitges, que són uns grans forats excavats al terra on guardaven els cereals i els grans. Una vegada estava vella i no feia la seva funció de conservació del blat s’utilitzaven com a escombraries. Gràcies aquestes restes sabem com vivien, que menjaven per les restes d’ossos, inclús es van trobar cadàvers. També hi havia restes de cases que eren tallers artesanals.
“La font de la Canya” era com una central de mercaderies de l’època, com un Mercabarna actual.
Una vegada acabat la visita al jaciment vam anar a peu en direcció a Avinyonet on estava el museu. En aquest recinte estan les restes més importants del jaciment.
Primer ens van explicar que hi havien més poblats ibers arreu de Catalunya, per exemple a Calafell, i més jaciments com “El puig del cocodril “ als Casots. Com va entrar el vi a Catalunya per mitjà dels Fenicis a l’Empordà. Com transportaven el vi, primer en àmfores passant per botes de pell fins arribar a les de fusta. Al jaciment s’han trobat restes de joies, estris de manicura i neteja personal, joguines, restes d’un convit…
Però les més importants són: un peveter de ceràmica de la deesa Tànit, que la D.O Penedès utilitza com a logotip per les seves arracades en forma de gotim i la seva corona d’espigues i raïm. I llavors de raïm fossilitzades de 2700 anys d’antiguitat. la part final del museu era un armari amb portes que explicava les diferents rames d’arqueologia com la que estudia els ossos humans, el pol•len o el terra.
Després de la visita al museu anarem a un parc a dinar, estarem una mica jugant i tornarem xino-xano a peu a l’escola.
Vam passar un bon dia, fent exercici, uns 12km, i coneixent una mica més la història íbera del Penedès i la vinya.