LA PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA A L’ESCOLA: LES ASSEMBLEES

LES ASSEMBLEES D’AULA

El curs 17-18 a l’escola, a partir d’una situació real d’una voluntat de participació, l’alumnat de cicle mitjà es va plantejar implicar-se en l’organització del treball, en la convivència i en la vida del centre. Aquest alumnat va realitzar un projecte a través de la metodologia d’aprenentatge basat en la resolució de problemes (ABP) partint de la pregunta que es van formular: Com ens podem organitzar per participar a la classe i a l’escola? Fruit d’aquest treball es van definir i recollir diferents les formes de participació: L’assemblea d’aula i l’assemblea de delegats d’escola.

Actualment a l’escola, cada grup classe realitza assemblees d’aula on es tracten els temes que interessen als alumnes i que  estan relacionats amb l’organització, el funcionament i les dinàmiques de l’aula. També inclouen un espai de reforç positiu mitjançant el reconeixement i la felicitació d’alguna actuació destacable en benefici dels altres o de millora i progrés personal. En els nivells se cicle mitjà i cicle superior també s’utilitza aquest espai per planificar els aprenentatges setmanals, especialment els que fan referència al treball per projectes. Aquestes assemblees les condueixen dos alumnes, un moderador/a i un secretari/ària assessorats per el/la mestre tutor/a.

LES ASSEMBLEES DE DELEGATS

Aquest curs hem continuat l’assemblea de delegats. Dialogar, compartir, reflexionar, consensuar i acordar són accions que ens permeten créixer com a persones i a adaptar-nos a les exigències de l’entorn social. Al mateix temps, les assemblees són una oportunitat de generar pensament i de desenvolupar la competència lingüística, les competències de l’àmbit d’educació en valors, així com la d’autonomia i iniciativa personal i desenvolupen la intel·ligència interpersonal, entre d’altres.

L’assemblea de delegats de l’escola està formada pels delegats que representen l’alumnat de cada nivell, dos alumnes de P5 a 6è, escollits democràticament per votació. Tots actuen com a representants dels seus companys, són la seva veu, aporten les propostes, intervenen en les converses i en les reflexions, i prenen decisions i assumeixen els acords, sempre que és possible per consens, i posteriorment valoren aquests acords. El rol del moderador/a i del secretari/ària recau sobre delegats de 6è.

Composició 20-21

Moderador: Àxel.

Secretari: Iker.

Delegats/delegades

P5: Marc i Valentina. 1r: Aina i Pol. 2n: Hugo i Marc. 3r: Enric i Marina. 4t: Meritxell i Laia. 5è: Isaac i Emma. 6è: Àxel i Iker.

Dinàmica

Cada classe comparteix un o dos temes prèviament a la reunió, el moderador/a i el secretari/ària, amb l’acompanyament de la cap d’estudis, programen l’ordre del dia, guien l’assemblea i recullen els acords. Els diferents delegats també recullen la informació que després comparteixen amb els seus grups. La periodicitat de les reunions és mensual.

En aquestes assemblees, com en les assemblees d’aula, es tracten els temes que interessen als alumnes i que  estan relacionats amb l’organització, el funcionament i les dinàmiques de l’escola. També inclouen un espai de reforç positiu mitjançant el reconeixement i la felicitació d’alguna actuació destacable en benefici dels altres.