Història

Les dades oficials i les referències documentals diuen que va ser construïda l’any 1935, en temps de la República, però avis i àvies de Cal Bassacs recorden que ja funcionava pels vols de 1925. Aquesta diferència documental es deu, probablement, a alguna reforma important portada a terme l’any 1935 i que d’alguna manera ha quedat reflectida documentalment i és la que consta com a data de construcció.

Aleshores es deia Escola Bassacs i tenia dues aules. Probablement també és d’aquesta època l’edifici que servia com habitatge dels mestres.
Tot just passada la guerra civil, l’escola es va dir Escuela Nacional Bassacs.
Els anys de la dictadura l’escola era al màxim d’ocupació, amb més de cent alumnes matriculats.
Aquest important nombre d’alumnes creava molts problemes d’espai i per solucionar-lo es va portar a terme l’ampliació de les instal·lacions
L’any 1967, Jaume Roca, que a les hores era alcalde de Gironella, va inaugurar un annex, on ara hi ha les aules d’educació infantil i ludoteca.
Els anys setanta l’escola tenia matriculats uns 160 alumnes. Amb l’inici de la coeducació (nens i nenes a la mateixa aula), es va passar a dir, Escuela Graduada Mixta Bassacs.

Resultat d'imatges de escola sant marc bassacs fotografies republica
L’any 1987 va tornar a canviar de nom i es va dir Escola Pública Basssacs.
L’any 1991 es va a tornar a canviar. Es va realitzar una enquesta entre totes les famílies per triar un nom normalitzat, segons criteris del Departament de la Generalitat, i va sortir el nom de Col.legi Públic Sant Marc de Cal Bassacs.

Amb la reforma també es va canviar de nom CEIP Sant Marc i actualment el nostre nom és “Escola Sant Marc”.