La teranyina de les coses bones i l’arbre de les qualitats

En el món complex d’avui és imprescindible treballar actituds que, des d’uns principis morals compartits, contribueixin a la convivència i al respecte dels drets de les persones. Els alumnes han d’aprendre a ser competents per viure i conviure d’acord amb els valors propis d’una societat democràtica: la llibertat i la responsabilitat personal, la solidaritat, el respecte, la igualtat i l’equitat.

Ser competent en aquesta àrea significa poder detectar situacions de la vida quotidiana, a casa, a l’escola, al poble, etc., que permetin respondre i actuar des d’una perspectiva de caràcter ètic.

L’àrea de valors es desplega entorn de tres dimensions:
– La dimensió personal fa referència a l’individu en singular, en tant que és capaç de dirigir la seva vida. L’autonomia, el desenvolupament d’habilitats i l’expressió del pensament propi són aspectes que afecten de ple cada persona.
– La dimensió interpersonal fa referència al tracte amb els altres. Tracta de les relacions que s’estableixen amb les persones amb les quals es conviu.
– La dimensió social abraça un entorn social més ampli, el que aplega tota l’espècie humana, tot i que el seu abast es va configurant de mica en mica: la ciutat, la comarca, el país, etc. Les competències d’aquesta dimensió desvetllen el caràcter solidari de cadascú que detecta i intenta ajudar en situacions injustes i que empeny a buscar alternatives.

A continuació us presentem dues activitats que hem treballat a l’àrea de valors durant el segon trimestre:

LA TERANYINA DE LES COSES BONES

Aquesta activitat és una dinàmica molt visual per treballar la cohesió del grup. La idea és fer una teranyina amb un cabdell de llana anomenant una qualitat positiva de nosaltres mateixos i passar la llana a un company. Quan tothom va dir la seva qualitat positiva vam obtenir una teranyina de coses bones. A continuació, per desfer-la, vam dir una qualitat bona del company que en la formació de la teranyina ens havia passat el cabdell. Per últim, vam parlar sobre totes les coses bones que s’havien dit i com ens havíem sentim després de dir-les i sentir-les.

Amb aquesta activitat vam reflexionar sobre les coses bones de cada company i les d’un mateix adonant-nos que tots tenim moltes qualitats bones tot i que sovint és més fàcil veure les dolentes. La teranyina ens permet veure la xarxa que formem tots els participants del grup, tots estem units i connectats. Si un company deixa anar el fil, la teranyina cau, per tant tots som igual d’importants i necessaris.

Algunes de les qualitats que van sortir:

• Sobre ells mateixos: Tinc facilitat per pintar. Sóc generosa. Sóc amable. Tinc molta imaginació.
  • Sobre els companys: M’animes quan estic trista. Em fas riure. M’ajudes i ajudes als altres. Puc confiar amb tu.

L’ARBRE DE LES QUALITATS

Aquesta activitat ens va permetre donar continuïtat a l’activitat de la teranyina. Cada alumne va dibuixar un tronc amb el seu nom en un foli. Després van rebre fulles d’arbre. En aquestes fulles van escriure una qualitat per cadascun dels seus companys. Finalment, cada alumne va rebre les qualitats que havien escrit els seus companys sobre ell i les van enganxar al seu tronc.

No us penseu que els hi va resultar fàcil escriure sobre tots i cadascun dels seus companys. Els hi va costar, tot i l’estima que es tenen, posar per escrit aquestes virtuts sense caure en coses superficials. Això ens va donar peu a parlar sobre que sovint no expressem en veu alta qualitats positives dels nostres companys amb la facilitat que sí critiquem.

Des de començament de curs que estem veient com n’és d’important tenir un pensament positiu i ser amables amb nosaltres mateixos i amb els altres.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *