DOS MOIXONS BEN ACOLORITS SE’NS AMAGUEN AQUESTA SETMANA… ELS TROBAREU?

Estimats jugadors cercadors d’ocells amagats ja hem arribat a la 7ª setmana de joc! Ja ens anem acostant a final del primer trimestre d’escola i de joc!

Si aquest món de descobrir i observar els ocells us atreu i us agrada, és el moment de pensar de demanar al Reis d’Orient la guia o uns prismàtics que de ben segur seran uns amics inseparables sempre que sortiu a fer observacions. Jo encara conservo els primers prismàtics que vaig tenir i que em van portar els reis quan tenia 8 anys!

Us torno a recordar que els nois i noies del grup B i C que encara no ho heu fet, heu de copiar les observacions al vostre quadern de camp (pàgina 23) i també fer el dibuix d’una de les espècies observades, fer-li una fotografia i enviar-me-la. Recordeu que heu de fer la fotografia en horitzontal i evitant que a sobre del full hi hagi ombres! Espero els vostres dibuixos amb la il·lusió d’un nen petit… perquè els vostres dibuixos sempre em sorprenen!

Us mostro la bonica i simpàtica Cotorreta pitgrisa que ha dibuixat la Madison del grup CSA!

Anem a veure com ha anat la cerca dels ocells amagats d’aquesta setmana! Doncs, molt bé!… sou uns ornitòlegs molt espavilats!

L’ocell amagat nº 11 és l’elegant i magnífic cantaire merla comuna. El seu cant aflautat que sentim just a la sortida del sol a la primavera mai ens deixa indiferents. A la primavera, canten tot el dia però de manera més insistent al començar a clarejar… i el motiu és: ep! merles de la contrada, us anuncio que aquest és el meu territori… pobres de vosaltres que us atreviu a venir per aquí!. Canten amb un so aflautat amb moltes variacions. A la primavera passada a les xarxes socials on hi participem ornitòlegs aficionats es va fer una mena de concurs per veure qui era l’ocell que cantava millor i us he de dir que hi va haver una lluita aferrissada fins al darrer moment entre l’imbatible rossinyol i la merla. Efectivament, com molts heu comentat als vostres correus, l’exemplar de la fotografia és un bonic mascle, amb un plomatge negre carbó i aquest llampant bec groc-acarbassat!

L’ocell amagat nº 12 és el simpàtic i més rodanxó dels nostres pardals, el pardal xarrec. És un pardal molt associat a terrenys agrícoles i de conreu… i el fet que encara el tinguem al pati de l’escola ens indica que fa anys, el barranc de la Fontsanta estava ple d’horts i camps de conreu. Com molt bé heu dit vosaltres als correus, el cap tot de color marró teula i la taqueta negra a la galta el diferencien del pardal comú. Aquesta espècie no té dimorfisme sexual i femelles i mascles tenen el mateix plomatge.

Aquest és l’enllaç on podeu llegir com són i algunes curiositats d’aquests ocells i els nous ocells amagats per la setmana vinent:  RESPOSTES I NOUS OCELLS AMAGATS

Llegiu bé els petits textos que hi ha a sota de la fotografia, us ajudaran a fixar les característiques de l’ocell i això ens els farà retenir millor a la memòria.

Si detecteu alguna errada en la puntuació, no dubteu a dir-m’ho mitjançant un correu… ho revisaré, perquè tinc tots els vostres correus arxivats!

Per la propera setmana ens visiten dos ocells petits i molt acolorits, per tant la selecció de trets diagnòstics serà prou evident. L’ocell nº 13 és elegant i també molt bon cantaire. Pregunteu al vostres avis i àvies i ja veureu com molts d’ells n’han vist o fins i tot n’han tingut tancades en una gàbia. Millor que voltin pels camps buscant llavors de card, que els agraden molt. Quan trobeu el nom, mireu de cercar el seu nom científic i veureu que fa referència a la planta del card. Ara és una espècie molt protegida i només els poden tenir engaviats aquelles persones que disposen d’un permís especial.

L’ocell amagat nº 14 és molt bonic i destaca la “corbata” negra que li creua el pit de dalt a baix. Ara que ve Nadal… aquest ocell junt amb el pit-roig són típics de les felicitacions de nadal.

Tots dos ocells amagats els veiem al pati de l’escola i tots dos no tenen dimorfisme sexual evident!

Vinga, animeu-vos a participar, CONSULTEU LES GUIES o també el Quadern de camp i envieu els noms escrits correctament!

Aquest període, va d’avui mateix dia 6 fins al 13 de desembre! No ho deixeu per darrera hora!

Bona cerca i que els ocells ens acompanyin i volin en llibertat…