8ª ENTREGA; UN OCELL MENUT I UN DE GRAN INICIEN EL SEGON TRIMESTRE

Del 10 al 16 de gener de 2022

Estimats jugadors del joc de l’Ocell Amagat,

Desitjant que les vacances de Nadal, malgrat el virus que ens complica la vida quotidiana, hagin estat felices, reparadores i que hagin servit per agafar força per aquest segon trimestre que comencem.

Aquest proper dijous farem ja la tercera observació amb el grup CSC i recordo als nois i noies d’aquest grup que dijous acaba el termini per enviar els dibuixos de la segona observació.

En aquest darrer període hi ha hagut la possibilitat d’engreixar força el vostre caseller de punts. Per una part, els dos ocells amagats i per altra, una bonificació de 8 punts (no està pas gens malament!) amb uns ocells pixelats que havíem d’identificar.

Però anem a pams. Els dos ocells amagats tenien la intenció, com vam fer amb la cotorreta de pit gris i la cotorra de Kramer, de fixar les diferències entre dos ocells que s’assemblen molt perquè els dos ocells són negres (vistos de lluny) i ens poden portar a confondre’ls. L’ocell amagat nº 13 és l’estornell comú /negre Aquesta espècie no té diformisme sexual i té com a trets diagnòstics un posat més estirat, com més vertical (importància de les siluetes), un bec més esmolat i llarg i sobretot una cua curta. L’ocell amagat nº 14 és la merla comuna, amb un posat més horitzontal, té dimorfisme sexual (el mascle és negre amb el bec de color groc i la femella és bruna amb el bec una mica més mat) i una cua més llarga. També és molt important el lloc on els podem observar. L’estornell generalment el veiem volant o en espais oberts i la merla sempre va emboscada o amagada entre arbusts i a la zona baixa de la vegetació.

Pel que fa als ocells pixelats, i pel fet de ser uns “punts bonificats” hi havia ocells dels que podem veure al pati i ocells que no en són propis. La resposta correcta és la següent:

Així i tot, als participants us he de felicitar perquè el nivell d’encert ha estat molt elevat! Enhorabona!

A la pàgina web, trobareu els ocells amagats d’aquesta setmana i una breu descripció. És important que les llegiu perquè així anireu fixant característiques i trets diagnòstics.

I qui ens visita aquesta primera setmana del segon trimestre? Doncs un ocell menut i molt simpàtic (ocell amagat nº 15) que tots ja coneixeu molt bé. Us n’explicaré una característica del seu comportament: és un ocell molt territorial, capaç de defensar aferrissadament el seu territori d’altres individus de la seva mateixa espècie. És per això que quan detectem un ocell d’aquesta espècie en un lloc determinat, és relativament fàcil anar-lo trobant al mateix lloc en posteriors observacions.

L’ocell amagat nº 16 és un ocell típic de zones humides però que a l’hivern podem veure brostejant (cercant menjar) a les rotondes del TRAM del costat de l’escola o veure’ls tranquil·lament a la Diagonal de Barcelona aprofitant la gespa que protegeix les vies del tramvia. Als arbres del zoo de Barcelona hi ha una nombrosa colònia silvestre d’aquests ocells.

Atenció, el termini d’aquesta 8ª entrega és del dilluns dia 10 al 16 de gener de 2022! Envieu els vostres correus amb els noms dels ocells amagats a: ocell.amagat@escolalolaanglada.cat

Si us plau, comproveu la vostra puntuació (especialment aquesta setmana que teniem 8 punts de bonificació) i participació al joc clicant aquest enllaç. El primer nombre són els punts aconseguits i el nombre a l’interior del parèntesi, són les vostres participacions. Si detecteu alguna errada, no dubteu a enviar-me un correu fent-m’ho veure! https://agora.xtec.cat/ceip-lola-anglada-esplugues/els-nostres-grans-projectes/projecte-ocells/puntuacio-joc-ocell-amagat/

Una abraçada, i que els ocells en acompanyin i volin en llibertat!

Salut i cuideu-vos molt!