Ens visita per primer cop l’autèntic “amo del bosc”!

Benvolgudes i benvolguts jugadors del joc de l’ocell amagat 2018-2019.

Dies molt, molt intensos. El final del segon trimestre, les vacances de setmana santa i la Festa de Sant Jordi. Moltes emocions i molta feina, que per cert heu fet molt i molt bé! Felicitar-vos a tots (alumnat i mestres) per la feinada i la qualitat dels treballs, danses… Gaudiu molt de l’escola que feu cada dia!

Ara ja amb tota la raó del mon podreu dir que heu tingut un mestre amb el “cap ple de pardals”!. Gràcies per deixar-me compartir amb totes i tots vosaltres una de les meves passions: l’ornitologia i l’estima a la natura!

Bé, anem al gra! Heu fet moltes observacions aquests dies de vacances? No dubteu a comentar-ho! Com bé dic moltes vegades tot té els pros i contres. És ben cert que aquests dies de vacances el temps meteorològic no ha acompanyat, però aquest mal temps ha estat un motiu de molta alegria pels “birdwatchers”! La tempesta ha estat una tempesta perfecta. M’explicaré! La llevantada (tempesta de llevant) ha coincidit en el temps en un dels moments forts de la migració pre-nupcial. Centenars i milers d’ocells provinents d’àfrica i que havien de creuar el mar Mediterrani per Balears, Còrsega, Sardenya, Sicília… es concentraven a milers a les costes africanes esperant un temps favorable per fer el salt a Europa. Allà al nord d’Àfrica s’alimentaven i acumulaven greix per poder fer la travessa. En un moment determinat el temps semblava favorable i milers d’ocells van començar a creuar el mar… però una llevantada i un fort temporal els va enganxar a mitja travessa. Forts vents d’est a oest els empenyien i penseu que molt d’aquests ocellets no pesen més de 15 grams! Prou van fer per mantenir la vida enmig d’aquells vents de tempesta. Van ser precisament aquests vents que els van portar fins al llevant peninsular (País Valencià i Catalunya). Aqui van poder aterrar a terra ferma i exhaust com estaven només pensaven en menjar i recuperar energia. Això va fer que molts ornitòlegs poguessin veure grans quantitats d’ocells d’espècies “accidentals” que només es veuen a terres a l’est de casa nostra. Una de les estrelles va ser el “papamosques de collar” (Ficedula albicollis)!

Us adjunto una imatge on es pot veure l’efecte de la tempesta i una bonica fotografia del papamosques de collar:

Però anem als nostres ocells amagats. L’ocell amagat número 37 és el bonic corriol anellat petit que ara podem veure amb molta facilitat als espais naturals del Llobregat i l’ocell amagat 38, l’esplugabous que com bé dieu alguns de vosaltres darrerament el veiem a les rotondes de prop de l’escola.

En aquest enllaç podeu llegir curiositats, cultura popular i poesies dels ocells d’aquesta setmana:  RESPOSTES OCELLS AMAGATS

Els dos ocells que ens visiten aquesta setmana (atenció que dimecres és festa!) són dos ocells molt diferents. L’ocell amagat és un gros ocell marí que també trobem a llacs i embassaments del nostre país. Atenció perquè es pot confondre amb un ocell molt semblant i que tenen el principi del nom idèntic… però atenció perquè a la frase que he escrit abans que aquesta hi ha una pista!

L’ocell amagat 40 és un ocell magnífic, una autèntica bèstia depredadora, “l’amo del bosc”!. Per les seves característiques (bec, urpes, rapidesa de vol entremig dels arbres del bosc…) és un depredador carnívor. És una espècie complicada de veure però que desperta una emoció única quan es té aquesta possibilitat i més encara si la pots fotografiar!

Estic ben convençut que trobareu tots dos ocells! RECORDEU DE CONSULTAR LES GUIES!

Vinga a cercar els dos ocells amagats d’aquest període, que va d’avui mateix al dia 5 de maig!

Recordeu que al lloc web de l’escola, podeu veure el llistat dels ocells observats al pati de l’escola. Hi ha la data i el curs de cicle superior que fa l’observació, els noms i un dibuix de cada ocell, que us ajudarà a identificar i retenir-lo a la memòria.

L’enllaç és: OBSERVACIONS AL PATI I PARC DE LA FONTSANTA

Bona cerca, que els ocells ens acompanyin i volin en llibertat.