Al bell mig de la primavera, ens visita un ocell hivernant que li agrada molt la Cerdanya!

Dilluns 6 de maig de 2019

Benvolgudes i benvolguts jugadors del joc de l’ocell amagat 2018-2019.

Setmana partida amb un festiu al mig i que de ben segur ha servit per recuperar forces després de la magnífica feina feta i festa de Sant Jordi!

Els ocells de la setmana passada han portat alguna confusió, sobretot l’ocell 40. Anem a pams. L’ocell amagat 39, malgrat estar mig submergit a l’aigua, és el corb marí gros. El percentatge d’encert ha estat gairebé absolut! Atenció aquells participants que consulteu llibres generals de tot el món perquè trobeu la família o el grup però els noms i per tant l’espècie no són els que tenim a la nostra geografia! Cal revisar els noms a les guies que hi ha a l’escola.

L’ocell amagat nº 40 és el majestuós astor comú, el rei dels depredadors del bosc. Alguns de vosaltres l’heu confós amb l’aligot comú i cal dir que són ben diferents. L’astor és en general grisós amb una cella molt marcada i el pit molt barrat i l’aligot comú és marró i no té barrat al pit (generalment té una taca més clara). Els que sí que heu estat molt a prop ha estat els qui l’heu confós amb l’esparver comú. Aquest és força més petit i més esbelt. L’astor és tot ell molt més potent, amb amplada d’espatlles i pit molt marcat.

Ja sabeu que de tant en tant apareix algun ocell amagat de més dificultat que ens fa ser més curosos a l’hora d’identificar.

En aquest enllaç podeu llegir curiositats, cultura popular i poesies dels ocells d’aquesta setmana:  RESPOSTES OCELLS AMAGATS

Els dos ocells que ens visiten aquesta setmana tornen a ser dos ocells molt diferents. L’ocell amagat 41 és un ocell de la mateixa família que aquest ocell negre amb el bec groc i que és un habitant molt nombrós dels nostres parcs i jardins i per tant del pati de l’escola. Aquest cosí seu, viu al nord d’Europa i només ens visita a l’hivern, quan les condicions climàtiques al nord d’Europa es fan molt exigents. Alguns, a l’hivern es dispersen per tot Catalunya però el gran gruix dels qui ens visiten es queden al Pirineu i atenció (PISTA), a Catalunya el nom fa referència a una comarca pirinenca!.

L’ocell amagat nº 42 és un dels escombriaires de la natura i que hi juga un paper fonamental. És carronyaire, és a dir que només menja carn morta, i això fa que netegi l’ambient fent desaparèixer animals que per malaltia, edat o accident, han mort. Això fa que algunes malalties que podrien aparèixer per la descomposició d’aquesta carn no aparèguin perquè aquests ocells amb la seva ingesta ho impedeixen. Penseu que un cavall, cérvol, vaca, isard, ovella… són molts quilos de carn i vísceres, i que la seva descomposició podria estendre malalties. Un grup d’aquests ocells, fa desaparèixer en qüestió de molt poques hores un animal mort d’aquest tamany. I això aquí, penseu en els grans mamífers africans! (elefants, girafes, rinoceronts, hipopòtams, cebres, nyus, kudus…)

Estic ben convençut que trobareu tots dos ocells! RECORDEU DE CONSULTAR LES GUIES!

Vinga a cercar els dos ocells amagats d’aquest període, que va d’avui mateix al dia 12 de maig!

Recordeu que al lloc web de l’escola, podeu veure el llistat dels ocells observats al pati de l’escola. Hi ha la data i el curs de cicle superior que fa l’observació, els noms i un dibuix de cada ocell, que us ajudarà a identificar i retenir-lo a la memòria.

Ep! Aquesta setmana hi ha observació amb l’alumnat de 5è!

L’enllaç és: OBSERVACIONS AL PATI I PARC DE LA FONTSANTA

Bona cerca, que els ocells ens acompanyin i volin en llibertat.