4ª ENTREGA; UN OCELL DE MAR I UN DE BOSC S’HAN AMAGAT AQUESTA SETMANA!

Del 22 al 28 de novembre de 2021

Estimats jugadors del joc de l’Ocell Amagat,

A poc a poc el joc es va animant de jugadors i aquesta setmana heu estat 34 que és el 56% dels jugadors… però encara hem de ser més!

Aquesta setmana passada hem fet observació amb els nois i noies de CS-B i hem identificat 13 espècies diferents. Cal dir que en aquest curs la totalitat d’espècies vistes al pati és de 25 espècies i encara ens queda el grup CS-A per tancar la segona observació!  En aquest enllaç podeu veure el resultat de l’observació. (Cal navegar una mica per la pàgina i tirar una mica avall)

En aquest període de temps també ha finalitzat el termini del grup CS-B per entregar els dibuixos de la 1ª observació. En aquest enllaç podeu veure el mosaic amb tots els ocells magníficament dibuixats pels nois i noies del CS-B i CS-C.

I quins han estat els dos ocells que s’han desamagat aquesta setmana? Doncs dues cotorres vingudes de lluny. L’ocell amagat nº 5 és la cotorreta pitgrisa originària de Sud-Amèrica i l’ocell amagat nº 6 és la cotorra de Kramer, originària d’Àfrica i Àsia i que deu el seu nom en  honor a Wilhelm Heinrich Kramer, naturalista i metge austríac del segle XVIII. Aquestes dues espècies s’han adaptat perfectament als ambients humanitzats com a bones oportunistes que són i es pot dir que ja han colonitzat els nostres parcs públics. Gràcies a les seves habilitats trepadores poden entrar a forats d’arbres i cases i realment estan provocant un problema en la població de ratpenats depredant-los i afectant a la seva població. Ja se sap que la natura té unes regles ben definides (menjar i no ser menjat) i que la introducció d’espècies provoca canvis i nous equilibris en la fauna autòctona. A la pàgina web, trobareu els noms dels ocells amagats d’aquesta setmana i una breu descripció. És important que les llegiu perquè així anireu fixant característiques i trets diagnòstics.

La 4ª entrega del joc té un període d’una setmana i finalitza el diumenge dia 28 de novembre.

I quins ocells s’amaguen en aquesta 4ª entrega? Dos ocells ben diferents… un ocell associat a ambients marins i un altre a ambients boscans.

L’ocell amagat nº 7 és un ocell sedentari (el podem veure tot l’any a Catalunya) malgrat que a l’hivern arriben molts individus del nord d’Europa que és el seu principal lloc de cria. A Catalunya té una important colònia nidificadora al delta de l’Ebre, però sobretot nien al nord del continent. A partir de desembre i fins l’arribada de la primavera és freqüent veure’l al pati de l’escola… i com a ocells oportunistes i intel·ligents controlen l’horari de la sortida dels nostres alumnes al pati. Quan les mestres us fan pujar del pati a classe, alguns d’aquests ocells sobrevolen el pati cercant restes d’esmorzar que us han caigut mentre jugàveu. Potser us despista el fet que els 5 exemplars que es veuen a la fotografia tenen els caps tintats d’un marró xocolata amb diferents graus de taca: un puntet com si fos una orella, el cap com embrutit… o gairebé el cap tot tintat. És perquè aquesta espècie modifica el color del cap quan arriba la primavera i es vesteix amb el seu plomatge nupcial. A l’època reproductora la taqueta negra (plomatge hivernant) es va estenent per tot el cap fins a cobrir-lo totalment i quan acaba l’època de cria va perdent el color fosc i només li queda el puntet de darrera l’ull. Fa riure oi? (pista).

L’ocell amagat nº 8 també és un ocell sedentari propi de boscos caducifolis (de fulla caduca, com poden ser les rouredes)… però que a l’hivern fa desplaçaments altitudinals i baixa de les muntanyes ocupant parcs i jardins urbans distribuint-se per tot el territori, i també cal dir que a l’hivern, als individus sedentaris se’ls afegeixen ocells migradors provinents del nord dels Pirineus.
A diferència de l’ocell amagat nº 7… el podem trobar a tot arreu… menys al Delta de l’Ebre i molt rarament per sobre els 1800 metres! És un ocell que podem veure fàcilment al pati de l’escola… i la foto d’aquesta setmana té la curiositat que està feta al balcó de casa en un carrer de l’Eixample de Barcelona durant el confinament que vam fer pel COVID-19.

Vinga, petits i petites ornitòlogues… a cercar-los a les guies o als pósters que teniu al racó del projecte ocells! Espero els vostres correus… i no ho deixeu per a darrera hora! ocell.amagat@escolalolaanglada.cat

Si us plau, comproveu la vostra puntuació i participació al joc clicant aquest enllaç. El primer nombre són els punts aconseguits i el nombre a l’interior del parèntesi, són les vostres participacions. Si detecteu alguna errada, no dubteu a enviar-me un correu fent-m’ho veure! https://agora.xtec.cat/ceip-lola-anglada-esplugues/els-nostres-grans-projectes/projecte-ocells/puntuacio-joc-ocell-amagat/

Una abraçada, i que els ocells en acompanyin i volin en llibertat!