12ª ENTREGA; AQUESTA SETMANA… DOS OCELLS AMAGATS BEN DIFERENTS!

Del 7 al 13 de febrer de 2022

Estimats jugadors del joc de l’Ocell Amagat,

Els dos ocells amagats d’aquesta setmana ens indiquen que ja hem arribat a la meitat del joc. S’amaguen l’ocell 23 i 24 i el total del joc en són 48! Enhorabona als jugadors i jugadores habituals i persistents. Ja us he dit un munt de vegades que una de les aptituds per anar a veure ocells a la natura és la persistència. No us penseu mai que això de veure ocells és arribar i moldre, a voltes cal estar-se molta estona o bé repetir la sortida per intentar veure o trobar aquell ocell que busquem.

I quin han estat els dos ocells amagats d’aquesta setmana? Prou fàcils d’identificar perquè o bé tenen unes característiques que els fan únics o bé perquè són ocells que veiem sovint i per tant ens són ben familiars.

L’ocell amagat nº 21 és l’únic ibis que podem trobar al continent Europeu, és el capó reial, i és un ocell que ha tingut un creixement espectacular. Són un espectacle quan al capvespre van a la joca per dormir. Grans grups en perfecta formació de v baixa, amb una silueta que els fa inconfusibles: bec llarg i corbat cap avall i llargues potes que els sobresurten per la part del darrera. El vol en formació en v baixa és per optimitzar energia. Qui va al davant talla l’aire i els altres es posen a rebuf, és a dir que ja no troben aire perquè el primer del grup l’ha escampat. Quan han de fer llargues migracions, es van tornant i així el que va al davant només fa l’esforç durant una estona… i després es situa a rebuf en una posició més cómoda i que no el fa gastar tanta energia.

L’ocell amagat nº 22, gavià de potes grogues (avans gavià argentat), el veiem sovint al pati de l’escola, a la ciutat i si anem a mar és la gavina més freqüent. És ben bonica, encara que a voltes fa cara d’enfadada. La curiositat d’aquesta espècie (altres gavians també) és la taca de color vermell que te nen a la mandíbula inferior. Sempre us dic que res és casual i que tota forma i tot color té una funció que els milers d’anys d’evolució han fet possible. Aquesta taca vermella té una funció molt important a l’època de cria i d’alimentació dels pollets. Quan els pares arriben al niu amb el pap ple de menjar per als pollets, aquests  es situen al costat i abaixen el cap. És aleshores quan els pollets picotegen el bec dels pares impactant a sobre del punt vermell com si d’una diana es tractés. Això estimula a la mare o al pare i regurgiten (vomiten) el menjar que tenen al pap. Nosaltres anem al mercat i portem el carret de la compra o el cistell, els gavians transporten el menjar al pap!

A la pàgina web, trobareu els ocells amagats d’aquesta setmana i una breu descripció. És important que les llegiu perquè així anireu fixant característiques i trets diagnòstics.

I els ocells amagats nº 23 i 24 que s’amaguen aquesta setmana són ben diferents. El primer (ocell amagat nº 23) s’ha convertit en un símbol del Delta de l’Ebre i que no tindreu cap mena de problema. Els antics (en temps dels grecs) quan es van disposar a ordenar i endreçar el món es creien que era l’Au Fenix que renaix de les seves cendres. Si sou seguidors d’en Harry Potter, en una de les pel·lícules hi ha una escena on es veu com un ocell com aquest es crema i torna a renéixer! La foto que hi ha al joc es veuen en vol i la veritat és que són molt graciosos… a mi sempre em recorden un paraigües volant!.

En canvi, l’ocell amagat nº 24, que de tant en tant es deixa veure o sentir al Parc de la Fontsanta, és un ocell lligat als arbres i concretament al seu tronc on pugen rodejant l’arbre en espiral i van cercant petits invertebrats que s’amaguen a l’escorça i que són capaços d’agafar amb el seu bec llarg, corbat i punxegut… com si d’un escuradent es tractés!

El termini d’aquesta 12ª entrega és del dilluns dia 7 al diumenge 13 de febrer de 2022! Envieu els vostres correus amb els noms dels ocells amagats a:

ocell.amagat@escolalolaanglada.cat

Si us plau, comproveu la vostra puntuació i participació al joc clicant aquest enllaç. El primer nombre són els punts aconseguits i el nombre a l’interior del parèntesi, són les vostres participacions. Si detecteu alguna errada, no dubteu a enviar-me un correu fent-m’ho veure! https://agora.xtec.cat/ceip-lola-anglada-esplugues/els-nostres-grans-projectes/projecte-ocells/puntuacio-joc-ocell-amagat/

Una abraçada, i que els ocells en acompanyin i volin en llibertat!

Salut i cuideu-vos molt!