11ª ENTREGA; 2 DE FEBRER, DIA MUNDIAL DE LES ZONES HUMIDES!

Del 31 de gener al 6 de febrer de 2022

Estimats jugadors del joc de l’Ocell Amagat,

Per commemorar que al llarg d’aquesta setmana (2 de febrer) se celebra el DIA MUNDIAL DE LES ZONES HUMIDES, ens visiten dos ocells d’aquest hàbitat. Per més informació podeu clicar aquest enllaç https://mediambient.gencat.cat/ca/detalls/Noticies/2021029-dia-mundial-zones-humides

i trobo especialment interessant les fitxes de les zones humides de Catalunya, per si us ve de gust visitar-les! https://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/patrimoni_natural/sistemes_dinformacio/zones_humides/fitxes_descriptives/

Però primer anem als dos ocells amagats d’aquesta setmana i que no us han suposat una especial dificultat.

L’ocell amagat nº 19 és el pardal xarrec. Molt semblant al pardal comú, però que es diferencia pel color del cap (color marró teula) i la taca negra al mig de la galta. Quan el veiem al camp també notem que és una mica més menut i més rodanxó. No heu tingut cap dificultat perquè és un habitant de tot l’any al nostre pati. Fixeu-vos-hi bé… quan vam començar amb aquest projecte no tenieu cap coneixement de l’existència d’aquest pardal i ara sou capaç de diferenciar-lo clarament!

L’ocell amagat nº 20 és el bonic i simpàtic gafarró europeu… cosí germà del canari de les illes Canàries…. i que no s’assembla gens als canaris de gàbia, sinó més aviat molt semblant al nostre gafarró!

A la pàgina web, trobareu els ocells amagats d’aquesta setmana i una breu descripció. És important que les llegiu perquè així anireu fixant característiques i trets diagnòstics.

Com ja hem dit a l’inici d’aquest escrit, aquesta setmana ens visiten dos ocells lligats als ambients de zones humides. Hem de pensar que les zones humides, com el Delta de l’Ebre, són ecosistemes molt fràgils… però a la vegada rics de biodiversitat i per tant també de molta riquesa ornitològica. Penseu que l’aigua i els aiguamolls són la “sopa de la vida”! Qualsevol canvi o degradació fa que també afecti fortament a tots els èssers vius i també als ocells.

L’ocell amagat nº 21 és l’únic ibis europeu i és un ocell que ha experimentat un fortíssim augment de la seva població. Quan jo tenia més o menys la vostra edat i ja em dedicava a mirar ocells… a Catalunya no n’hi havien… i ara us puc assegurar que a les colònies al delta de l’Ebre en veureu un munt, sobretot a la tarda vespre quan van a ajocar-se (cercar un lloc per anar a dormir) i també menjant als camps d’arròs.

L’ocell amagat nº 22… no ha de suposar cap problema per identificar-lo perquè estem molt acostumats a veure’l sobrevolant el pati de l’escola.

El termini d’aquesta 11ª entrega és del dilluns dia 31 de gener al diumenge 6 de febrer de 2022! Envieu els vostres correus amb els noms dels ocells amagats a: ocell.amagat@escolalolaanglada.cat

Si us plau, comproveu la vostra puntuació i participació al joc clicant aquest enllaç. El primer nombre són els punts aconseguits i el nombre a l’interior del parèntesi, són les vostres participacions. Si detecteu alguna errada, no dubteu a enviar-me un correu fent-m’ho veure! https://agora.xtec.cat/ceip-lola-anglada-esplugues/els-nostres-grans-projectes/projecte-ocells/puntuacio-joc-ocell-amagat/

Una abraçada, i que els ocells en acompanyin i volin en llibertat!

Salut i cuideu-vos molt!