Ja tenim aquí els ocells amagats 3 i 4! Encara no jugueu? Vinga!

Benvolgudes i benvolguts jugadors del joc de l’Ocell amagat 2018-2019.

Primer de tot agrair-vos els fet que comenceu a jugar en aquest joc que ens permetrà gaudir dels ocells que viuen amb nosaltres i que a poc a poc els anirem descobrint. Diuen els savis de l’educació que les persones ens fixem en allò que coneixem, que busquem i que ens sorprèn!

Amb les imatges i els textos del joc fem el primer pas d’anar-los coneixent. Després vindrà el pas de buscar-los (bé sigui a llibres, documentals… o directament a la natura!) i finalment quan el trobem ens sorprendrà perquè no és el mateix veure-ho (fotografia) que viure-ho!

Enguany en les explicacions a sota de cada fotografia hi ha una breu descripció del tamany, l’època que viu amb nosaltres a Catalunya, la seva distribució al territori, l’alimentació i el seu cicle reproductiu. També hi ha un petit apunt de cultura popular (dites, noms locals, escrits en altres llibres de divulgació) i una poesia d’en Celdoni Fonoll que fa referència a aquest ocell.

Com us he dit a classe, és possible que tant a les explicacions com a la poesia (sobretot a les poesies) hi hagi paraules o expressions que us costin una mica d’entendre! No dubteu a preguntar-m’ho (a l’escola o per correu electrònic). La curiositat és la llavor de l’aprenentatge i amb el joc procurarem despertar-vos la curiositat.

Pel que fa al joc cal dir que hi heu participat 26 jugadors: 9 de 5è (poquets), 11 de 6è (una miqueta més) i 7 jugadors que es distribueixen entre alumnes d’altres classes, mares d’alumnes actuals, mares d’exalumnes i exalumnes.

Veureu que alguns només teniu un punt! Per què ha estat això? Bé perquè heu escrit un nom equivocat, és a dir, no heu identificat correctament l’ocell (alguns l’heu confós amb el pardal de passa, o el pinsà trompeter) o bé perquè no heu escrit correctament el nom malgrat haver identificat correctament l’ocell. Insisteixo que cal mirar les guies que tenim a classe i fixar-se bé com s’escriu el nom. Sí, ja sé que fa ràbia… però tot joc té unes normes i perquè el joc surti bé, cal respectar-les! Vinga que la propera setmana ho fareu bé… perquè recordeu que els errors ens ajuden a millorar! (si els tenim presents!).

Doncs bé, els dos ocells d’aquesta setmana eren:

Ocell amagat nº 1; Pardal comú. (Era una femella i això dificultava la seva identificació. És un ocell que tots hem vist un munt de vegades però mai us l’heu mirat amb tanta atenció com en aquesta fotografia, oi?)

Ocell amagat nº 2; Tórtora turca. (Al pati de l’escola n’hi ha un munt i sempre que posem menjar a les menjadores venen acompanyades dels seus cosins els coloms roquers i es mengen ben depressa tota la grana)

En aquest enllaç podeu llegir curiositats, cultura popular i poesies d’aquests ocells:  RESPOSTES OCELLS AMAGATS

I quins són els ocells amagats 3 i 4? Ep! Això ho haureu de trobar vosaltres!

L’ocell amagat nº 3 és un petit ocell de bosc i jardins, de la família dels equilibristes del bosc. Ei! De la seva família és la més grossa! Al pati de l’escola l’hem vist en alguna ocasió. Atenció en com escriviu el nom, és fàcil equivocar-se!

L’ocell amagat nº 4 és un ocell preciós que ens ve a veure molt sovint al pati de l’escola i quan s’espanta obre com un vano la cresta que a la fotografia té ben plegada! El seu nom fa referència al seu cant de dues síl·labes!

Vinga nois, noies i jugadors altres… a remenar les guies, a parlar-ne entre vosaltres i a escriure correus amb els noms dels ocells trobats!

Recordeu que teniu temps fins el proper dissabte dia 24 (novembre) a les 24 hores!

Bona cerca i… que els ocells ens acompanyin i volin en llibertat!

Nota 1! He subratllat la contracció “l’ocell”. Vegeu la carta que us vaig enviar el dia 11 de novembre.

Nota 2! Animeu a jugar a tots els vostres companys i companyes.