Ardèids i limícoles ens esperen al Delta de l’Ebre!

Estimat alumnat i amics/gues participants al joc de l’Ocell Amagat.

Arriba la setmana de colònies i aquestes colònies tenen un gust especial. Anem a la zona humida més important de Catalunya i la segona de la Península Ibèrica després de Doñana a la desembocadura del Guadalquivir a Andalusia.

Veurem un paisatge fantàstic, una gran plataforma de terra a dins del mar i que ha estat formada pels sediments que el riu Ebre al llarg dels seu miler de quilòmetres de longitud ha anat dipositant. El paisatge ha estat transformat per la ma de l’home i convertit en un gran arrossar. Les llacunes, el sosar, les dunes i les dues grans penínsules (Fangar i Alfacs) al nord i sud del delta són els ecosistemes d’aquest espai natural únic. Veurem que el delta és un enclavament geològic molt fràgil i actualment com que no hi arriba prou aigua i es produeix poca aportació de sediments, el mar a poc a poc es va menjant el delta i el fa retrocedir.

Els habitants de les Terres de l’Ebre diuen: “Lo riu és vida!”, i tenen molta raó. En els seus 330 quilòmetres quadrats s’hi han vist fins a 316 espècies diferents d’aus. Les seves badies, llacunes i el mar alimentat pels nutrients que li aporta el riu estan plenes d’espècies marines (peixos, mol·luscs, crustacis…) No és pas casualitat que el port mariner de Sant Carles de la Ràpita és el més important de Catalunya.

Nosaltres veurem els camps d’arròs i la seva evolució al llarg de l’any, el riu i la llacuna… però sobretot veurem per tot arreu diferents espècies d’ocells que habiten aquest espais tant interessants. Caldrà tenir els prismàtics i la llibreta per prendre nota sempre a punt!

Però anem al joc i als ocells amagats d’aquesta setmana! L’ocell amagat número 39 és el preciós i elegant xibec. Un ànec capbussador que de ben segur veurem quan anem a la desembocadura del riu. L’ocell amagat número 40 és la bonica xivitona, un limícola que podem veure als crestalls de terra que separen els camps d’arròs i a les zones properes a les badies. Té com a tret diagnòstic la franja blanca que surt del ventre blanc i voreja l’ala.

Aquí teniu l’enllaç de la taula de classificació:
CLASSIFICACIÓ – PUNTUACIÓ

I aquí teniu l’enllaç on podreu veure com jugar, els noms correctes dels ocells i una petita explicació… i podreu trobar els dos ocells de la propera setmana:
EXPLICACIONS OCELLS TROBATS I NOUS OCELLS AMAGATS

El proper període de joc tindrà una durada de dues setmanes en motiu de les colònies i que el dilluns 21 és festiu! Els dos ocells que ens visiten tornen a tenir graus de dificultat ben diferents. L’ocell número 41 té un grau de dificultat força elevat. Només us diré que és un limícola i que en el seu nom hi ha un número que l’identifica!. L’ocell amagat número 42 és molt fàcil i si esteu atents el dilluns el veurem a l’escola perquè ens recordarà que dimecres anirem a “casa seva” i ens donarà la benvinguda! (Nota: No m’he begut l’enteniment!)

El termini d’aquests dos ocells s’acabarà el dissabte 26 de maig.

Bona cerca, que els ocells ens acompanyin i que sempre puguin volar en llibertat!