NICOLAUS 2020

Volem donar les gràcies a tothom que ha participat d’aquesta activitat solidària amb les seves donacions pel banc d’aliments de Pallejà. Aquest any hem recollit 775 €. Felicitats Nicolaus!!!!!

LA TRADICIÓ DELS “NICOLAUS”

La tradició de les cantades infantils el dia de Sant Nicolau, 6 de desembre, és antiga a Catalunya, com també en altres llocs d’Espanya i d’Europa. En un vell carrer de la ciutat de Castelló de la Plana hi ha la capella de Sant Nicolau, molt popular.

A Pallejà les cantades ja es feien cent anys endarrera o més. Diu que la cantada també s’havia fet en castellà, si be ja era popular arreu l’estrofa: “… Virolet st. Pere, virolet St. Pau, que en venim de Roma que en portem corona de St. Nicolau”

La nostra cançó, la de Pallejà, es comença a cantar fa molts anys, doncs els avis de 90 i 100 anys també la sabien i encara un d’ells la sap. Si be de moment és una incògnita el seu origen. Sense pensar que és pròpia d’aquí, no es troba en publicacions de música popular, ni tampoc l’he sentida a cantar en altres llocs de la nostra comarca, com Abrera i Molins de Rei. Algun vell cantaire de Pallejà deia que havia vingut del monestir de Montserrat, podria ser. Manca fer aquesta consulta.

També cap la possibilitat que la composés, o arrangés, un mestre d’escola de Pallejà que era músic, el sr. Josep Vallespir el qual va estar exercint aquí pels volts de 1919.

Nosaltres, els grans o grandots, hem volgut recuperar la tradició per una qüestió sentimental, es evident, però també perquè fos coneguda pels nois i noies escolars actuals. Pallejà en conserva ben poques de les seves tradicions aquesta pot ser una d’elles. El nostre país, tal vegada per estendre’s més enllà dels Pirineus, té una similitud amb altres països d’Europa en quant a les tradicions, d’arrel cristiana o no. Per exemple, els dilluns següents a les dues festes de Pasqua. I així en podríem seguir d’altres.

Per altra banda la nova colla infantil dels “Nicolaus del col·legi J. Verdaguer, s’emmarca, podríem dir, en la tradició del cant coral a Pallejà. Tenim notícia dels entusiastes que formares colles de cantaires addictes als Chors de Clavé de finals del segle XIX. N’és testimoni la bandera del Chor Germanor fundat a Pallejà el 1901, la qual es conserva a l’Ajuntament. En fi endavant i penseu que la festa es podria ampliar.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut