Esmorzar cooperatiu

El petit mos del matí, un acte quotidià i constant en el dia a dia de l’escola, esdevé un espai educatiu després d’una mirada atenta i un debat entorn als temps educatius per part de l’equip del cicle. A partir d’aquesta reflexió conjunta, esdevé L’ESMORZAR COOPERATIU.

La curiositat innata dels infants els fa tenir interès per tot aliment que és nou. Estan oberts a propostes.

L’esmorzar a l’escola està pensat com un espai educatiu dels hàbits d’alimentació i higiene. 

L’esmorzar cooperatiu permet introduir hàbits de treball autònom com a part d’un objectiu comunitari.

Des de la tutoria es reparteixen grups de 4/5 infants (en funció de la ràtio de cada aula) durant els 5 dies de la setmana amb 4/5 tipus d’aliments, així tothom participa de l’esmorzar. Per tant, cada dia, un grup de famílies són les encarregades de portar a la classe l’esmorzar de la resta de companyes i companys. Tots els dies hi ha un tipus de pa (torrades, bastonets, barra de pa), 2/3 tipus diferents de fruita (de temporada) i un aliment d’acompanyament (hummus, crema de formatge, tonyina, xocolata 85%, formatge curat, panses, compota de poma, melmelada). 

Amb això pretenem fer un àpat equilibrat i no caure en la comoditat de la pastisseria industrial.

L’organització d’aquests esmorzar es porta amb la mestra i les nenes i nens que han portat els aliments.

L’ambient de preparació és un moment tutorial bonic, van parlant fent conversa espontània entorn a fets quotidians del menjar. Gaudeixen i aprenen preparant els plats a compartir, seguint una indicació de gust estètic que els ajuda a integrar també els conceptes de la simetria i la proporcionalitat. A  l’acabar, freguen els estris comuns i els deixen ben col·locats. Els grups d’infants estan plenament satisfets de la dinàmica de l’esmorzar. Ho fan amb interès i motivació. 

Un altre factor que els fa valorar la proposta és la motivació i compromís dels nens/es vers els esmorzars i el sentit de cooperació entre ells/es.